Wij zijn B Corp gecertificeerd

 

Al ruim tien jaar richten we ons met onze missie en businessmodel heel bewust op impact: een duurzaam, eerlijk en gezond voedselsysteem. Daarom kiezen we ervoor om te werken voor en met merken, bedrijven en organisaties die deze ambities delen. Zo zit impact verweven in ons DNA. We werken voor zes Nederlandse topkeurmerken en onze opdrachtgevers worden gehouden aan allerlei regels en standaarden op het gebied van duurzaamheid en social impact. In ons werk helpen we hen over deze thema’s te communiceren. We vinden het net zo belangrijk om ook onze eigen organisatie langs de duurzame en sociale lat te leggen. Daarom zijn wij sinds maart 2023 een Certified B Corporation

 

Business as a force for good

B Corp houdt in dat je jouw business inzet als een force for good. Het uitgangspunt: de wereldeconomie omvormen ten gunste van alle mensen, gemeenschappen en de planeet. B Corp is een wereldwijde beweging, geïnspireerd door de Sustainable Development Goals. Om de certificering te verkrijgen, dien je als organisatie aan hoge standaarden te voldoen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid. Het assessment gaat over impact op het gebied van zowel bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu als klanten. We begeven ons in goed gezelschap: onder meer Tony’s Chocolonely, Patagonia, The Food Line Up, Dopper, Triodos en Moyee Coffee zijn onderdeel van deze community.

 

Duurzaam voedsel uit de niche
Waar het bij onze oprichting vooral zaak was om issues als voedselverspilling en plantaardige eiwitten te agenderen, zijn er inmiddels al heel veel bedrijven en organisatie die deze thema’s hebben omarmd. Duurzaam voedsel is inmiddels al lang geen niche meer, en het is fantastisch om te zien dat er in Nederland alleen al ruim zestig B Corps zijn die zich met voedsel(productie) bezighouden. Onderdeel worden van deze community voelt voor ons daarom als een logische stap, die naadloos aansluit op onze werk als creative agency die merken en organisaties helpt om hun duurzame verhaal óók aan het grote publiek te vertellen. En zo mensen te inspireren om op voedselgebied keuzes te maken die goed zijn voor de wereld om ons heen.

 

Impact is nooit “af”
We blijven continu kijken of we dingen beter kunnen doen en waar we onze impact kunnen vergroten. Met deze certificering leggen we niet alleen vast wat we op deze sociaal en ecologisch gebied al doen, maar óók waar we ons nog kunnen verbeteren en nog extra stappen kunnen zetten. Jaarlijks brengen we een impact report uit en iedere drie jaar wordt de assessment door B Lab opnieuw bekeken. We zijn er trots om onderdeel te zijn van de B Corp community en op deze manier onze eigen lat steeds hoger te leggen.

Ontdek ons Impact Report 2023

Hoe maakt Food Cabinet verschil? In ons Impact Report geven we een kijkje achter de schermen van onze campagnes, samenwerkingen en initiatieven die bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem. Dit rapport toont onze reis naar meer impact en inspiratie: van campagnes zoals de introductie van hybride gehakt voor Lidl en de lancering van plantaardige feta, tot onze bijdragen aan initiatieven zoals Low Food en de Vrijheidsmaaltijden.

Daarnaast belichten we onze inzet als B Corp en delen we hoe we duurzaamheid integreren in ons werk en ons team. We kijken terug op een jaar impact, maar vooral ook vooruit: hoe kunnen we onze expertise inzetten om good food onweerstaanbaar te maken?

Bekijk Impact Report en laat je inspireren.

Heb je vragen over B Corp? Stel ze aan Sebastiaan via sebastiaan@foodcabinet.nl