11 foodtrends in 2019

01-2019

Het jaar zit er bijna op! Wat gaan we in 2019 zien op het gebied van eten en drinken?

Dagelijks verdiepen wij ons in wat er allemaal gebeurt op voedselgebied; van nieuwe beleidsplannen tot activerende campagnes, geen trend gaat aan ons voorbij. Helen, Samuel en Kevin spotten dé 11 foodtrends om naar uit te kijken in 2019.

Plantaardig eten is hot & happening! Groente schittert steeds vaker in de hoofdrol van een gerecht. Deze beweging kwam een paar jaar geleden op gang door chefs als René Redzepi en Dan Barber, en met succes.

Drie gerechten die er het afgelopen jaar uitsprongen zijn de gerookte watermeloen, karma shoarma en de gebraden knolselderij van Yvette van Boven. Gerechten die laten zien dat je groente verdomd lekker én stoer kan bereiden. Deze stoere benadering zien we ook terug in kookboeken als Man Eat Plant.

Deze beweging gaat dan ook verder dan de vegan community. De missie van initiatieven als Jack Bean en de Dutch Weed Burger is om de massa aan te spreken. We juichen dit alleen maar toe en hopen meer stoere groentecreaties terug te gaan zien in 2019!

Vegan flat white, cappuccino of latte macchiato, we zijn er dol op. Bij steeds meer koffiezaken kunnen we in 2019 de keuze maken voor een plantaardig kopje koffie! Maar ook de klassieke zuivelsector is aan het verschuiven. Kleine spelers in de supermarkt, de melkboer terug in de stad en kwalitatieve melkproducten.

Plantaardige melk staat niet meer in het grijze hoekje, en maakte afgelopen jaren zijn opmars van de natuurvoedingswinkel naar de gewone supermarkt. Waar bij het drinken van de toen nog zogenoemde hipster-melk een paar jaar geleden nog werd gevraagd wat je bezielde, probeert nu een steeds groter deel van de consumenten ook eens een havermelk cappuccino. Het succes van plantaardige koffiemelk merkte het merk Oatly maar al te goed. Toen de nieuwe campagne ‘It’s Like Milk But Made For Humans’ lanceerde was het winkelschap binnen no-time leeg.

Niet alleen plantaardige melk voor in de koffie zit in de lift. Blauwschimmel van amandel en gerijpte sojakaas zijn nu nog niche, maar dat zal niet lang zo blijven. Ook het margarinemerk Becel kwam in opspraak met hun slogan ‘Planten zijn de nieuwe koeien’, waarmee ze hun 100% plantaardige product range lanceerde. Boter met walnootolie, kokosolie en amandelolie zijn nu in de supermarkt verkrijgbaar. In 2019 verwachten we dus nog meer plantaardige dairy producten in de schappen te zien.

Ondanks de opkomst van veel plantaardige zuivel, zal zuivel zeker niet helemaal verdwijnen. Je zag afgelopen jaren flinke verschuivingen in de zuivelsector. Kleinere spelers in de supermarkt en er is zelfs een melkboer die terug de stad in gaat. Met zijn eigen melkwagen gaat melkboer Marten Verdenius Amsterdam in om zijn eigen melk te verkopen. Deze ontwikkeling is een voorbode voor nog meer innovatieve producten en concepten die we in 2019 zullen gaan zien.

Streetfood is niet meer een snelle snack op straat De plastic bakjes kibbeling en frikadel hebben plaats gemaakt voor overheerlijke arepas, pittige empanadas en stomende ramen. Deze trend gaat hand in hand met de opkomst van de foodhallen: dé plek om al deze spannende gerechten te proeven.

Streetfood zal dit jaar naar een hoger niveau getild worden. Sterrenmaaltijden van over de hele wereld komen naar Nederland, en met name naar de al net zo populaire foodhallen. Arepa broodjes uit Venezuela en Colombia, ceviche uit Peru, Indiase pani puri en de welbekende Japanse noodlesoep, ramen.

We zullen ook veel vaker zelf aan de slag gaan. Streetfood kookboeken gaan als warme broodjes over de toonbank. Op YouTube zijn er al veel ramenchefs in spé zich aan het verdiepen in de kunst van een goede bouillon, zoals deze Tonkotsu ramen die 60 uur heeft opgestaan.

Nederland heeft jarenlang een gebrek aan zelfvertrouwen gehad als het op haar culinaire tradities aankomt. Naar Nederland kom je voor de musea, de Amsterdamse grachten, bollenvelden en de wiet. Dat is aan het veranderen. Nederland begint steeds meer een culinair bedevaartsoord te worden.

Er is een nieuwe generatie chefs en producenten in opkomst die internationaal worden gezien. Zie de opkomst van Dutch Cuisine, deze geeft een nieuwe kijk op onze eetcultuur. Waarin met seizoensgebonden groenten en fruit van Nederlandse bodem, gezond en met kwaliteit gekookt wordt. Een ander initiatief is Low Food, een symposium met als doel de Nederlandse eetcultuur te doen opleven. Wil je meedenken? Kom dan 13 januari naar Low Food!

In 2019 stijgt de populariteit van de ready to eat boxes; van de vers fruit- tot de sapkuurbox, en van weekmenu’s tot de kerstmaaltijd, alles kan.

Deze kerst is de opmars al goed te zien: NRC biedt een kerstbox aan samengesteld door Estée Strooker, bij Boers&Boers bestel je een kalkoen met vulling, bijgeleverde marinade, een handleiding en echte vleesthermometer om een perfect gegaard resultaat op tafel te zetten. Ander voorbeeld is Heerlijke Koe, waar je een vleespakket kan bestellen wat van dubbeldoel koeien komt. Koeien die na hun melkproductieve leven nog worden bijgevoerd om als vleeskoe naar de slacht te gaan. En wat wij in een vleespakket weer bij ons thuis kunnen laten bezorgen. Lokaal en super easy!

Denk jij bij gerechten tropisch fruit nog aan chicken tonight of pizza hawaii? Dat gaat in 2019 zeker veranderen. Albert Heijn heeft al een kleine exotische vruchten afdeling met drakenfruit en baby ananassen. Lidl doet daar nog een schepje bovenop en heeft vanaf 20 december cherminoya, carambola, kiwano en papaya in de schappen liggen. Het komende jaar geloven wij vooral in de nieuwe binnenkomer: Jackfruit.

Jackfruit is een tropische vrucht, die door zijn vlezige structuur een heerlijke bite geeft aan ieder gerecht. Vanaf eind januari introduceert Fairtrade Original young jackfruit in alle Albert Heijns in Nederland. Vervang het vlees eens in je stoofpot, pulled pork of rendang en ervaar zelf de smaak van deze vleesvervanger.

De strijd tegen voedselverspilling zit in de versnelling. Naast grote campagnes als Samen tegen voedselverspilling ontstaan er veel mooie initiatieven om Nederland verspillingsvrij te maken.

Afgelopen jaar is de Taskforce Circular Economy in Food tegen voedselverspilling gelanceerd. Nederlandse bedrijven, organisaties, wetenschappers, overheid én consumenten die samen in actie komen om in 2030 voedselverspilling met de helft te verminderen in de gehele voedselketen, van grond tot mond. 

Ook zijn er mooie initiatieven ontstaan. Zo kwam de app Too Good to Go naar Nederland, waarmee je overgebleven voedsel van restaurants en o.a. hotels kan redden. Merel van de Groene Meisjes onderzocht in De Groene Podcast de voedselverspilling in Nederland en de te kleine pruimen van boer Kees zorgde ervoor dat een aantal supermarkten hun strikte normen voor groenten en fruit tijdelijk varen.

Wél genieten van een avondje drinken, maar zonder de kater. Een steeds grotere groep mensen is op zoek naar lekkere en spannende alternatieven. De tijd van de bucklerlul ligt officieel achter ons. Alcoholvrij neemt een vlucht!

Kleine brouwers spelen erop in, en het aanbod wordt steeds beter. De kwaliteit van het alcoholvrije bier is het afgelopen jaar al enorm gestegen, zo zie je de beste brouwerij in de wereld ook alcoholarme en vrije bieren maken. Ook in de klassieke sterke dranken wereld ontstaan mooie alcoholvrije varianten, allemaal met goede smaak en zonder de alcohol. Bijvoorbeeld de gin van Seedlip.

Een ander alternatief is het drankje kombucha: een gefermenteerde, licht koolzuurhoudende thee. Het komt oorspronkelijk uit Azië, en is erg populair op verre vakantieoorden als Bali. Dat de kombucha trend nu ook Nederland heeft bereikt kun je merken in de supermarkt, bij de Albert Heijn en Marqt zijn de drankjes al verkrijgbaar. Ook in de horeca zien we verschillende cafés die de gefermenteerde thee aanbieden. Kombucha is daarmee een goed alternatief voor een wijntje of een biertje als je even wil minderen met alcohol.

Bloemkool als rijst, courgette wordt courghetti en wraps van bieten, in 2018 zagen we de verstopte groenten trend al opzetten, maar in 2019 gaan we een stap verder. Maak kennis met de slushpuppie van pompoen, zure mat van komkommer, marshmallows van gele paprika en caramel fudge van Japanse citrus.  

Tijdens de Food Inspiration Days afgelopen oktober presenteerde de chefs van Yama Foodservice verschillende snoepgroenten ‘nieuwe stijl’. Ook onze eigen Samuel Levie weet wel raad met deze trend. Om zijn 2-jarige dochtertje Ayla wat meer groenten te laten eten probeerde hij het met een regenboog van veggies.

 

Foodtrends 2019, retailers worden specialisten

De afgelopen vijf jaar hebben we gezien dat retailers aan het blurren sloegen: de Ikea verkoopt verpakt eten, bij de Albert Heijn kun je verse pizza’s uit de steenoven afhalen en de Sissy Boy opende een restaurant. In 2019 gaan retailers zich juist steeds meer specialiseren.

De tijd van branchevervaging is over. Kleinere winkelconcepten, nog minder personeel en scherper toegespitst op bepaalde locaties. Ook online zullen ze zich gaan roeren om zo niet achter te blijven bij snel groeiende initiatieven als Picnic of spannende nieuwelingen als CRISP.

Er moet een einde komen aan de hoeveelheid plastic dat rondzwerft op onze planeet. Zowel de verpakkingsindustrie als de voedselindustrie zijn beiden hard op zoek naar alternatieven. Eetbare verpakkingen, verpakkingen van restproducten of biologisch afbreekbare verpakkingen nemen in 2019 een vlucht.

De enorme hoeveelheid plastic die we elke dag gebruiken is op z’n zachts gezegd verbazingwekkend. De plastic soep in onze oceanen wordt steeds groter. Ekoplaza zette afgelopen jaar al een grote stap in de goede richting. Ze opende een pop-up store, het Ekoplaza Lab, met ruim 700 verschillende producten verpakt in composteerbare biomaterialen. Plastic vrij dus. National Geographic startte de campagne #STOPMETPLASTIC en Hanna Verboom heeft een documentaireserie gemaakt over de plastic soep.

Kleine initiatieven en alternatieven zien we vooral in de design-hoek. Op Dutch Design Week kwamen we bijvoorbeeld het project SCOBY tegen, waar reststromen van voedsel wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal.

Dus neem in 2019 vooral je eigen koffiemok mee om te vullen bij de Starbucks of je tupperware bakje naar de afhaal!