Dé 10 foodtrends voor 2018
01-2018
Wij zien in ons werk zoveel mooie, toffe en innovatieve producten en projecten voorbij komen. Daarnaast verdiepen wij ons dagelijks in wat er allemaal gebeurt op voedselgebied; van nieuwe beleidsplannen tot te gekke commercials, geen trend gaat aan ons voorbij. Helen en Samuel spotten namens Food Cabinet dé 10 grootste foodtrends voor 2018!
1. groenteninnovaties
Eetgewoontes verander je niet zomaar. Mensen kopen wat ze lekker vinden. Toch zijn er slimme koppen bezig om voedsel met kleine stapjes steeds lekkerder én gezonder te maken. Groenten hebben een belangrijke rol hierin. Meer groenten eten is namelijk altijd een goed idee. De Ga voor Kleur campagne zet zich ook in 2018 weer in voor meer groenten op ons bord. Maar er zijn ook de innovaties van bedrijven als No Fairytales met haar groentetortilla’s en in iedere Albert Heijn is er tegenwoordig courgette spaghetti te vinden. Vezet lanceerde interessante verse soepen en er zijn steeds meer groentespreads voor op brood verkrijgbaar.
Ook op festivals is er steeds meer oog voor het aanbieden van groenten. Met alleen een frietkraam kom je als festival écht niet meer weg. Afgelopen jaar had BAK een vegetarisch restaurant op Into The Great Wide Open en zetten we zelf De Kolencentrale neer, een 100% plantaardig restaurant. Op Best Kept Secret was de vegetarische burger van Rammenas de hardloper en DGTL ging zelfs voor een festival zonder vlees! Het komende jaar verwachten wij nog meer van dit soort initiatieven.
2. een grotere liefde voor plantaardige eiwitten
De vraag naar plataardige eiwitten zet door. Plantaardige eiwitten worden steeds vaker als eigen sterke producten gegeten in plaats van vleesvervangers. Een mooi voorbeeld vinden we BUMI: tempeh op basis van witte lupine.
Ook de vraag naar verse sojaboontjes wordt steeds groter en daarom speelt het bedrijf Dutch Soy uit Flevoland in op deze groeiende vraag met de eerste sojabonenplantage met Hollandse Edamame. Zo wordt er gewerkt aan gezonde voeding uit de directe omgeving.
De Green Protein Alliance zorgt ervoor dat de komende jaren een groter deel van ons dieet bestaat uit peulvruchten, paddenstoelen, noten, zaden, (zee)wieren en algen. Plantaardige eiwitten dus.
3. smaakvariaties
Van karamel zeezout tot stoofperen. Tony Chocolony veranderde definitief het schap met haar talloze smaakvariaties en Limited Editions. Ook Albert Heijn kwam onder haar eigen merk Delicata met funky smaken en een nieuwe vormgeving. Pindakaas volgde al snel met verschillende smaken. Eerst was er de pindakaaswinkel en toen voegde de mannen van Mister Kitchen hun lievelingsingrediënten toe voor 7 unieke smaken. ‘Gewone’ productgroepen worden helemaal hot gemaakt door spannende smaakvariaties. Wij vermoeden dat er snel andere productgroepen volgen! To be continued!
4. natuurwijnen
Jarenlang werd er nog wat gekscherend over gedaan. Waar er eerst een paar pioniers als de mensen van Vleck hard aan het werk waren de natuurwijn te verkondigen wordt deze wijnstroming nu steeds meer door de massa omarmd. Er openen steeds meer wijnbarren en restaurants waar de natuurlijke wijn een hoofdrol heeft. Denk aan restaurants als Bar Centraal, Glouglou, 4850, LUX en Bistro Flores in Nijmegen. We verwachtten dat deze trend voorlopig nog wel even hot blijft!
5. speciaalbier
Tegenwoordig kun je in steeds meer horecagelegenheden vragen om een bierkaart. En er is voor ieder wat wils. De kleine bierbrouwerijen schieten al een aantal jaren als paddenstoelen uit de grond. Een ontwikkeling waarvan we verwachten dat deze zich voortzet: bier met minder alcohol. Dat zijn bieren met een lager alcoholpercentage. Gulpener bracht afgelopen jaar samen met brouwerij de Prael het verrassende Aan Lager Wal uit. Een bier met een alcoholpercentage van 3,5%. In de bierbeweging zie je ook dat zure bieren zoals: Polyamorie, Swingers en de wild gegiste bieren van Tommie Sjef Koenen uit Den Helder het goed doen. In New York dronken we in alle hippe restaurants een glas bier van wilde gisting. Zuur is het nieuwe bitter! Deze bieren zijn licht verteerbaar en smaken naar meer. En meer zullen we krijgen.
Naast zure bieren en bier met een laag alcoholpercentage wordt ook alcoholvrij bier steeds populairder! In het verleden was alcoholvrij bier een muffig drankje voor zwangere vrouwen. Tegenwoordig hoef je niet zwanger te zijn om toch een alcoholvrij biertje te bestellen. Denk aan bieren als Nanny State, Heineken 0.0 en Jever Fun.
6. eten mag weer eten zijn
De afgelopen jaren werd de kwaliteit van gerechten steeds vaker afgemeten aan hoe het eruit ziet. Wetenschappers onderzochten ooit of gerechten als lekkerder worden ervaren naarmate ze mooier zijn opgemaakt. En dat is zo! Toch draafden we de afgelopen jaren een beetje door in de food styling. Mensen eten bijvoorbeeld vaker dan ooit uit kommen, omdat eten zich daarin mooier laat fotograferen.
David Chang is een van ’s werelds meest succesvolle restauranthouders geworden en is de aanstichter van #uglydelicious. Zijn statement: ook lelijk eten kan heerlijk zijn. Hij maakt zich niet langer zorgen om de esthetische opmaak van borden. Hij kookt met liefde en wil graag serveren wat hij lekker vindt. Eten dat er onspectaculair uitziet, maar wel verschrikkelijk lekker smaakt.
7. gefermenteerd staat in 2018 weer op de kaart
Fermentatie is hip. En dat was het eigenlijk allang. Iedereen eet weleens zuurkool of Griekse yoghurt. Weinig mensen beseffen zich dat chocolade, worst en kaas ook gefermenteerd zijn. Maar tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor fermentatie. En dat is positief, want naast dat het knetterend lekker is bevatten gefermenteerde producten goede bacteriën die de darmflora op een positieve manier stimuleren. Chefs fermenteren zelf, maar er is nu gelukkig ook kimchi in de supermarkt verkrijgbaar. En iemand als Simone Thull (Thull’s) is een fantastische ambassadeur van de fermentatie-stroming.
8. voedselverspilling is echt not done
Dit jaar gaan we nog meer strijden tegen voedselverspilling. Een doggybag mee naar huis na een avondje uiteten of het invriezen van overgebleven maaltijden wordt steeds normaler. Daarnaast zijn er steeds meer initiatieven die voedselverspilling agenderen en tegengaan. Een aantal geweldige voorbeelden hiervan zijn: InStock, Kromkommer en Foodsharing
Dit jaar gaan ook grotere partijen zich nog meer committeren aan dit belangrijke onderwerp. Op 22 januari wordt de app Too Good to Go gelanceerd in Amsterdam. Het bedrijf is eind 2015 opgericht in Denemarken. Via deze app kun je kliekjes kopen die restaurants normaal na sluitingstijd zouden weggooien. Ook startte Agri Meets Desgin: Food Heroes, met als thema voedselverliezen en –verspilling. Vijf koppels van ontwerpers en agrariërs werkten afgelopen jaar aan vraagstukken rondom voedselverspilling. Projecten als: PLANTI15, Preipapier en Plukgoed kwamen voorbij.
9. een leefstijl op recept
Artsen en zorgverzekeraars gaan echt aan de slag met voedsel als preventie. En dat is tijd ook. Dit komt mede door aanjagers als Arts en Voeding en Voeding Leeft. Voeding en Leefstijl komen steeds meer on top of mind. Wat Arts en Voeding betreft is leefstijl als medicijn over 10 jaar volledig geïmplementeerd in de gezondheidszorg.
Artsen die gaan zwemmen of hardlopen met kinderen met overgewicht, proberen hun dorp gezond te laten eten en diabetespatiënten de fiets voor te schrijven. De meeste (aankomende) artsen zijn bereid om met hun patiënten hun leefstijl te bespreken. Arts Emma Bruns zegt: ‘Daar waar gezondheid centraal zou moeten staan in ons leven draaien we vandaag de dag op een verdienmodel van ziekte’’. ‘Het is makkelijker om onderzoek te financieren naar bloeddrukverlagers, dan naar de effecten van een gezonde leefstijl op een te hoge bloeddruk.’ Wat betekent dit voor de zorg en kan het ook anders? In VPRO Tegenlicht vertelt ze haar verhaal. Zie ook hier een artikel in de Volkskrant over De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde die pleit voor een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan jongeren onder de 18 jaar.
10. reststromen
Deze trend is al een tijdje in opmars maar zal zeker in 2018 nog verder worden doorgezet. We zien steeds meer initiatieven die van reststromen de lekkerste producten weten te maken waar we met liefde geld voor betalen. En terecht! Want het is eigenlijk te gek voor woorden dat we in 2018 nog goed eten weggooien. Bij deze trend horen initiatieven zoals het op de kaart zetten van mannenvlees (Bijvoorbeeld bokjes en haantjes die anders direct naar de slacht zouden zijn gegaan). Chef Joris Bijdendijk (Rijks®) zette zich hier onder andere voor in, maar ook het verwerken van alle delen van een product hoort hierbij. Zo worden van broccoli ‘s niet alleen meer de mooie stammen met roosjes verkocht, maar ook de bladeren en zo krijgen ook bloemkoolharten, champignonstelen en tomatenkontjes een goede bestemming in bijvoorbeeld spreads en groentekroketten. Of denk eens aan die overheerlijke stroopwafels van Chloe Rutzerveld die werden gemaakt van wortel- en bietenpulp!
Ook in de drankensector vindt innovatie op dit gebied plaats. Ken jij bijvoorbeeld Cascara al? Een soort thee-limonade van schillen van de koffiebes! Tijdens het pulpen van koffiebessen blijven de schilletjes en het vruchtvlees als restproduct over. De schilletjes worden in de zon gedroogd en daarna gemalen. Koffieboeren gebruiken dit restproduct als compost maar een klein deel wordt bewaard voor cascara. In 2018 verwachtten we veel meer van dit soort (bij)producten.