Food Cabinet en viavictor voeren driejarige promotiecampagne voor biologische sector
05-2022
Food Cabinet en viavictor gaan aan de slag met een driejarige, door Europa gefinancierde promotiecampagne voor Bionext en BioForum, de ketenorganisaties voor biologische landbouw en voeding in Nederland en België. Ze kozen opnieuw voor de twee bureaus, die beide een bewezen track record hebben van bio-campagnes voor een breed publiek. Aan de hand van de payoff ‘De mooiste boodschap is bio’ richt deze zich op de verbetering van bekendheid over en vertrouwen in het biologische EU-keurmerk, met verandering in koopgedrag.
Gedrag sturen door nudges
Er wordt jaarlijks bij twee retailers per land campagne gevoerd. Het zwaartepunt ligt daarbij op in-store nudging (online en offline). Door op de winkelvloer mensen een duwtje in de juiste richting te geven en online gebruik te maken van de gebruikersomgeving van de webshops van retailers, wordt de boodschap verspreid en gedrag maximaal gestuurd. Daarnaast wordt de campagne ondersteund met social content, printadvertenties en een outdoor campagne.
Biologisch marktaandeel vergroten
De Europese Commissie heeft zich met haar Farm to Fork strategie in mei 2020 uitgesproken voor het belang van meer biologische landbouw en een ambitieuze doelstelling gesteld van 25% biologisch areaal in Europa in 2030. Echter blijft het marktaandeel biologisch in zowel de Nederlandse als de Vlaamse retail steken. Steeds meer consumenten maken duurzame voedselkeuzes, maar de biologische sector plukt daar nog niet voldoende de vruchten van. Food Cabinet voerde tot begin dit jaar de campagne ‘Bio, lekker voor je’ in Nederland terwijl viavictor in Vlaanderen ‘Bio met een biografie’ en ook de vervolgcampagne (en nu nog actieve) ‘Bio, dat is sowieso goed gekozen’ ontwikkelde. De bureaus bundelen nu hun krachten voor een overkoepelende campagne in beide landen, die de lopende campagne in België aanvult.
Sebastiaan Aalst, partner en directeur strategie Food Cabinet: “We kennen de producten en uitdagingen in de biologische sector goed, en met deze campagne bouwen we als vervolg op ‘Bio, lekker voor je’ nu ook op de supermarktvloer aan het vergroten van het biologisch marktaandeel. Door de krachten te bundelen met viavictor zorgen we ervoor dat de campagne in de twee landen nauwkeurig aansluit op de wensen, behoeften én gedragingen van de consument.”