Gezond eten: de grote verliezer van de Super Bowl 2022

02-2022

Afgelopen weekend was het weer zover: de Super Bowl Finale. Het best bekeken sportevenement ter wereld en het walhalla voor reclamemakers met een diepe beurs. Naast 6,5 miljoen dollar voor 30 seconden zendtijd (500.000 dollar per seconde) halen de bekende merken alles uit de kast getrokken voor dé ultieme tv-commercial. Bekende acteurs, komieken, topsporters en artiesten buitelen over elkaar heen om reclame te maken voor tech-ondernemingen, autofabrikanten, gokwebsites, reisorganisaties en cryptobedrijven. Maar wij zijn natuurlijk het meest geïnteresseerd in de food commercials. 

Net als bij de meeste Superbowl commercials is ook in de food categorie de entertainment waarde hoog. Maar van de boodschap die achterblijft worden we over het algemeen toch een beetje droevig. Want al die miljoenen worden vooral gespendeerd aan het koppelen van een goed gevoel aan je te buiten gaan aan producten die slecht voor je zijn, zoals frisdrank, bier en chips. Kom daar maar eens tussen met een gezonde boodschap. Graag nemen we je mee in een aantal commercials die ons opvielen.

De gezondste commercial

In 2015 werd er tijdens de Super Bowl voor het eerst een commercial uitgezonden voor iets wat vers en gezond is: avocado’s uit Mexico. En laat dat zeven jaar later nog steeds de enige adverteerder zijn die de vele miljoenen kijkers iets voorschotelt wat goed voor ze is. Jammer alleen dat de VS een dag voor de Super Bowl alle import van avocado’s uit Mexico stillegde vanwege een bedreiging aan het adres van een Amerikaanse veiligheidsinspecteur. Dat klinkt dan weer niet zo gezond. 

https://youtu.be/lEEFBXx8VBI

Mayonaise tegen voedselverspilling

Het mayonaisemerk Hellman’s besloot één van de belangrijkste thema’s van deze tijd te claimen: voedselverspilling. Met de slogan ‘Hellman’s tackles foodwaste’ beukt de voormalige American football player Jerod Mayo iedereen omver die eten dreigt te verspillen. Daar zijn wij natuurlijk alleen maar voor. Maar ja, het blijft wel mayonaise…

https://youtu.be/X_1Ordi5GjY

Zwerfafval in de jungle

Dorito’s gebruikte de Super Bowl om hun Flamin Hot Dorito’s te promoten. En we moeten zeggen, de commercial ziet er supergoed uit. Maar toch… in deze tijd waarin er zoveel menselijk afval in de natuur terechtkomt, vogels nesten maken met plastic en er onlangs een krokodil na 6 jaar werd bevrijd van een autoband om zijn nek, is het toch wel zorgwekkend dat een verloren chipszak in de jungle wordt gebracht als een feestje voor de dieren.

Ongezond geeft een ‘goed’ gevoel

Je geeft niet voor niets zoveel geld uit voor een commercial. Het moet verkopen. Dus koppelen veel van de adverteerders hun ongezonde producten aan een goed gevoel. Zo verkoopt Lays gouden herinneringen: twee vrienden herbeleven hun meest memorabele en bizarre momenten, waarbij altijd een zak chips een hoofdrol speelde. PepsiCo brengt vijf Super Bowl kampioenen bij elkaar voor een roadtrip naar de big game terwijl ze continu chips eten en frisdrank drinken. Topsporters en topacteurs die op deze manier chips en frisdrank verheerlijken voor een miljoenenpubliek, waaronder ook veel jonge kinderen: dat voelt wat ons betreft verre van goed.

PepsiCo 

Lays

https://youtu.be/0KjatG0hqwE

Kortom.

We zeiden het al in de titel: gezond en duurzaam eten is opnieuw de grote verliezer van deze Super Bowl Finale. Zonde! Want dat het beter zou zijn als we allemaal wat meer bewust gaan eten is inmiddels wel duidelijk. Obesitas, klimaatverandering: geen weldenkende marketeer of ceo kan er nog omheen. De voedselkeuzes die we maken worden voor een groot deel bepaald door het aanbod en de reclames om ons heen. 

Daarnaast vragen wij ons af: waarom hebben merken zoveel budget nodig om hun ongezonde producten te slijten? De meeste aanbieders van gezonde producten kunnen nooit opboksen tegen de PepsiCo’s en Anheuser Busch’s van deze wereld. En dat is jammer, want door zoveel marketing te doen voor ongezonde producten houden we een routine in stand: bij het kijken van sport horen ongezonde snacks. Daarom hebben we een oproep aan de gezonde merken in Nederland. Laten we het tij keren. Het is tijd om te laten zien dat gezonde snacks ook op tafel kunnen staan en dat je daar net zoveel plezier mee kunt hebben!

Bonus: commercials tegen klimaatverandering

Time Magazine analyseerde de Super Bowl commercials sinds 2005 en concludeerde dat dit jaar de meeste commercials over klimaatverandering gingen: 9 in totaal (van de 70). Daar zijn we natuurlijk blij mee. Al mogen het er van ons nog wel wat meer zijn… volgend jaar naar de 20? Dus om af te sluiten, nog drie commercials van dit jaar die zich ook inzetten voor een duurzame wereld. 

General Motors

https://youtu.be/uEuEBT0TWQE

Salesforce

https://youtu.be/tIp251KCz6k

Wallbox

https://youtu.be/gJiW766QWO0

Geschreven door Liset en Maureen.