Nudging in de supermarkt
10-2022
Whitepaper communicatie over nudging.
In veel van onze campagnes zetten we gedragsveranderingstechnieken in om mensen te stimuleren gezonde en duurzame keuzes te maken. Een van die technieken is nudging: een klein duwtje in de goede richting om een andere keuze te maken. Zo kun je op een subtiele en positieve manier gedrag beïnvloeden.
In samenwerking met het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit gebruikten we nudging om klanten van de Dirk supermarkt meer groenten en fruit te laten kopen. Dit succesvolle experiment kreeg een vervolg in de online winkelomgeving van Hoogvliet. Daarnaast werken we in opdracht van Bionext en BioForum aan een campagne in België en Nederland om de verkoop van biologische producten in de supermarkt te stimuleren.
In dit whitepaper lichten we 10 nudgetechnieken toe met voorbeelden van nudges in de supermarkt. Onze eigen ervaringen vullen we hierin aan met algemene kennis over nudging en gedragsverandering.