Bio is lekker voor jou én de wereld
Ketenorganisatie Bionext
Steeds meer mensen eten biologisch. Dat is heel fijn, want biologische voedselproductie gebeurt met respect voor dieren en met zorg voor de bodem. Hoewel consumenten steeds meer belang hechten aan duurzame voeding, groeit het aandeel ‘biologisch’ echter niet evenredig mee. Met een driejarige campagne werkt Food Cabinet aan de bekendheid van biologisch en het vergroten van het marktaandeel.
Biologisch een leidend voedselsysteem
Ketenorganisatie Bionext stelde zichzelf ten doel dat de biologische landbouw één van de leidende voedselsystemen moet zijn in 2030. Om dat te bereiken vroegen zij aan Food Cabinet om een driejarige publiekscampagne te ontwikkelen die op een luchtige en aantrekkelijk manier kennis vergroot bij consumenten, en een positieve houding creëert ten aanzien van biologisch.
Commercial Bio lekker voor je – Campagnejaar 2021 from Food Cabinet on Vimeo.
Strategie en concept
De kracht van biologische producten is dat ze niet alleen lekker en voedzaam zijn, maar ook ongelofelijk belangrijk voor een gezonde planeet. Vooral dat laatste punt is waar eerdere campagnes ter promotie van biologisch zich met name op richtte. Deze altruïstische aanpak bereikte echter slechts een kleine groep mensen.
Tijd voor een frisse blik op biologisch. Met de campagne ‘Bio lekker voor je’ laten we zien dat biologisch niet alleen lekker is voor de toekomst, maar ook voor jou. De persoonlijke keuze en levensstijl van mensen staat voorop. Vervolgens laten we zien hoe biologisch daarbinnen past. Food Cabinet ontwikkelt gedurende 3 jaar een complete campagne gericht op gedragsverandering waarbij we de doelgroep doorlopend inspireren, het gesprek aangaan over biologisch en twee keer in het jaar met pieken aandacht vragen om over te stappen op biologisch.
Het hele jaar door inspireren
Om de doelgroep jaarrond te laten zien hoe biologisch in hun leven past werken we met een doorlopende contentstrategie. Van laagdrempelige recepten en artikelen die uitnodigen om op bezoek te gaan bij een biologisch bedrijf tot meer de diepte in met interviews met innoverende boeren en inhoudelijke artikelen. We laten altijd zien hoe biologisch onderdeel kan zijn van jouw leven, én hoe biologisch bijdraagt aan een betere wereld. Lekker voor jou, en lekker voor de toekomst.
Meest gelezen contentitems op biolekkervoorje.nl
De Overstapweken
We organiseren twee keer per jaar de overstapweken om mensen een duwtje in de richting van biologisch te geven. Deze vinden plaats aan het begin van het jaar en vlak na de zomervakantie. We gebruiken het momentum van de goede voornemens en het nieuwe start-gevoel in september om consumenten te laten zien dat overstappen op biologisch de makkelijkste en lekkerste manier is om een verschil te maken.
Gedurende drie weken laten we mensen zien wat de voordelen van biologisch zijn. Met een online video-campagne laten we op een frisse en laagdrempelige manier zien waar je voor kiest wanneer je de biologische variant in het winkelmandje stopt. Tijdens de overstapweken in januari komt daar ook een abri-campagne in de vier grote steden bij. Bijbehorende inhoudelijke artikelen bieden vervolgens meer diepgang over waar biologisch voor staat.
Resultaten van de overstapweken
800.000
unieke mensen bereikt op Facebook & Instagram
Ruim 2 miljoen
weergaven op Facebook & Instagram
400.000
video views van 15 seconden
Het gesprek over biologisch
Biologisch is hét keurmerk dat staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Een groot verhaal, dat helaas nog niet altijd duidelijk is voor de buitenwereld. Om diepgang en uitleg te bieden organiseren we Bio Buiten Expedities en Bio Meet-Ups.
Voor de Bio Buiten Expedities bezoeken we met een groep food-influencers een biologisch bedrijf en gaan we het gesprek aan over de toegevoegde waarde van biologisch eten. Zij hebben de ruimte om alles te vragen wat ze willen weten. Dit vertalen zij door naar hun achterban in mooie artikelen.
Ook gaan we het gesprek aan met de doelgroep tijdens de Bio Meet-Ups. Hiervoor nodigen we sleutelfiguren uit de biologische sector uit om te debatteren over een onderwerp binnen het thema ‘biologisch’. We nodigen het publiek uit om mee te praten en vragen te stellen waardoor we, vrij letterlijk, in gesprek gaan met de doelgroep.
Tijdens de Bio Buiten Expeditie leerde een groepje foodies alles over biologisch telen.
Kombucha workshop
In het tweede campagnejaar organiseerden we een online kombucha workshop om de doelgroep praktische handvatten te reiken én om te laten zien hoe makkelijk en leuk het is om met biologische producten te werken. Met de workshop lieten we zien hoe biologisch binnen de leefstijl van de doelgroep past. Kombucha brouwer Jiri Brandt leerde de kijker de kneepjes van zijn vak en liet zien hoe je met biologische ingrediënten zelf de lekkerste kombucha maakt. Een samenwerking met influencers zorgde voor ruim 800 inschrijvingen.
Resultaat
Bio lekker voor je behaalt mooie resultaten: in de eerste twee jaar bereikte de campagne bijna 6 miljoen mensen. In samenwerking met Bionext ontwikkelen we de campagne door, met als punt op de horizon: biologische landbouw als één van de leidende voedselsystemen in 2030.
Volg de campagne
Over Bionext
Bionext verbindt de Nederlandse biologische ketens van boer tot consument. Bionext wordt gedragen door drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging. Het programma ‘Bio lekker voor je’ is door de Europese Commissie geselecteerd onder het werkprogramma 2018 en valt onder de Europese regeling voor Voorlichtings- en afzetbevorderende acties van landbouwproducten.
Samenwerkingen
Voor dit project hebben we samengewerkt met:
- Videoproductie campagnevideo: Bruut
- Fotografie portretten: Ingrid Hofstra
- Fotografie Bio Buiten Expeditie: Joke Schut
- Video’s Overstapweken: Thalia de Jong
- Video de wereld van morgen: Roby Kikic
- Voiceover Pim Veth
- Studio: Soundsright
- DOP: Rick Bruins
Meer weten over dit project?
Neem contact op met Sebastiaan Aalst via sebastiaan@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.