Bio is lekker voor jou én de wereld

Ketenorganisatie Bionext

Steeds meer mensen eten biologisch. Dat is heel fijn, want biologische voedselproductie gebeurt met respect voor dieren en met zorg voor de bodem. Hoewel consumenten steeds meer belang hechten aan duurzame voeding, groeit het aandeel ‘biologisch’ echter niet evenredig mee. Met een driejarige campagne werkt Food Cabinet aan de bekendheid van biologisch en het vergroten van het marktaandeel.

Biologisch een leidend voedselsysteem

Ketenorganisatie Bionext stelde zichzelf ten doel dat de biologische landbouw één van de leidende voedselsystemen moet zijn in 2030. Om dat te bereiken vroegen zij aan Food Cabinet om een driejarige publiekscampagne te ontwikkelen die op een luchtige en aantrekkelijk manier kennis vergroot bij consumenten, en een positieve houding creëert ten aanzien van biologisch.

Strategie en concept

De kracht van biologische producten is dat ze niet alleen lekker en voedzaam zijn, maar ook ongelofelijk belangrijk voor een gezonde planeet. Vooral dat laatste punt is waar eerdere campagnes ter promotie van biologisch zich met name op richtte. Deze altruïstische aanpak bereikte echter slechts een kleine groep mensen. 

Tijd voor een frisse blik op biologisch. Met de campagne ‘Bio lekker voor je’ laten we zien dat biologisch niet alleen lekker is voor de toekomst, maar ook voor jou. De persoonlijke keuze en levensstijl van mensen staat voorop. Vervolgens laten we zien hoe biologisch daarbinnen past. Food Cabinet ontwikkelt gedurende 3 jaar een complete campagne gericht op gedragsverandering waarbij we de doelgroep doorlopend inspireren, het gesprek aangaan over biologisch en twee keer in het jaar met pieken aandacht vragen om over te stappen op biologisch.

Interviews met biologische boeren, telers en producenten.

Het hele jaar door inspireren

Om de doelgroep jaarrond te laten zien hoe biologisch in hun leven past werken we met een doorlopende contentstrategie. Van laagdrempelige recepten en artikelen die uitnodigen om op bezoek te gaan bij een biologisch bedrijf tot meer de diepte in met interviews met innoverende boeren en inhoudelijke artikelen. We laten altijd zien hoe biologisch onderdeel kan zijn van jouw leven, én hoe biologisch bijdraagt aan een betere wereld. Lekker voor jou, en lekker voor de toekomst.

De Overstapweken

We organiseren twee keer per jaar de overstapweken om mensen een duwtje in de richting van biologisch te geven. Deze vinden plaats aan het begin van het jaar en vlak na de zomervakantie. We gebruiken het momentum van de goede voornemens en het nieuwe start-gevoel in september om consumenten te laten zien dat overstappen op biologisch de makkelijkste en lekkerste manier is om een verschil te maken. 

Gedurende drie weken laten we mensen zien wat de voordelen van biologisch zijn. Met een online video-campagne laten we op een frisse en laagdrempelige manier zien waar je voor kiest wanneer je de biologische variant in het winkelmandje stopt. Tijdens de overstapweken in januari komt daar ook een abri-campagne in de vier grote steden bij. Bijbehorende inhoudelijke artikelen bieden vervolgens meer diepgang over waar biologisch voor staat.

 

Resultaten van de overstapweken

800.000

unieke mensen bereikt op Facebook & Instagram

Ruim 2 miljoen

weergaven op Facebook & Instagram

400.000

video views van 15 seconden

Het gesprek over biologisch

Biologisch is hét keurmerk dat staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Een groot verhaal, dat helaas nog niet altijd duidelijk is voor de buitenwereld. Om diepgang en uitleg te bieden organiseren we Bio Buiten Expedities en Bio Meet-Ups. 

Voor de Bio Buiten Expedities bezoeken we met een groep food-influencers een biologisch bedrijf en gaan we het gesprek aan over de toegevoegde waarde van biologisch eten. Zij hebben de ruimte om alles te vragen wat ze willen weten. Dit vertalen zij door naar hun achterban in mooie artikelen.

Ook gaan we het gesprek aan met de doelgroep tijdens de Bio Meet-Ups. Hiervoor nodigen we sleutelfiguren uit de biologische sector uit om te debatteren over een onderwerp binnen het thema ‘biologisch’. We nodigen het publiek uit om mee te praten en vragen te stellen waardoor we, vrij letterlijk, in gesprek gaan met de doelgroep.

Bio lekker voor je Bio lekker voor je
Tijdens de Bio Buiten Expeditie leerde een groepje foodies alles over biologisch telen.
Bio lekker voor je

Kombucha workshop

In het tweede campagnejaar organiseerden we een online kombucha workshop om de doelgroep praktische handvatten te reiken én om te laten zien hoe makkelijk en leuk het is om met biologische producten te werken. Met de workshop lieten we zien hoe biologisch binnen de leefstijl van de doelgroep past. Kombucha brouwer Jiri Brandt leerde de kijker de kneepjes van zijn vak en liet zien hoe je met biologische ingrediënten zelf de lekkerste kombucha maakt. Een samenwerking met influencers zorgde voor ruim 800 inschrijvingen.

Resultaat

Bio lekker voor je behaalt mooie resultaten: in de eerste twee jaar bereikte de campagne bijna 6 miljoen mensen. In samenwerking met Bionext ontwikkelen we de campagne door, met als punt op de horizon: biologische landbouw als één van de leidende voedselsystemen in 2030.

“Wat vooral opvalt in onze samenwerking is het zeer professionele projectmanagement van Food Cabinet. De planning en organisatie is in uitstekende handen en ‘ontzorgt’ ons volledig. Een fijn gevoel. Daarnaast werken we écht samen als team, waarbij het soms bijna voelt alsof we collega’s zijn. Met het erg leuke team van Food Cabinet gaan we steeds op zoek naar een leuke, creatieve en inspirerende invulling, waarbij we altijd kunnen vertrouwen op de kennis, strakke regie en organisatie van Food Cabinet.”

Joyce van den Bos en Paula Nijman, Bionext 

Over Bionext

Bionext verbindt de Nederlandse biologische ketens van boer tot consument. Bionext wordt gedragen door drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging. Het programma ‘Bio lekker voor je’ is door de Europese Commissie geselecteerd onder het werkprogramma 2018 en valt onder de Europese regeling voor Voorlichtings- en afzetbevorderende acties van landbouwproducten. 

Samenwerkingen

Voor dit project hebben we samengewerkt met:

 

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Sebastiaan Aalst via sebastiaan@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Sebastiaan Aalst