Bio is lekker voor jou én de wereld

Ketenorganisatie Bionext

Steeds meer mensen eten biologisch. Dat is heel fijn, want biologische voedselproductie gebeurt met respect voor dieren en met zorg voor de bodem. Hoewel consumenten steeds meer belang hechten aan duurzame voeding, groeit het aandeel ‘biologisch’ echter niet evenredig mee. Met een driejarige campagne gaat Food Cabinet aan de slag om de bekendheid van biologisch en het marktaandeel te vergroten.

Biologisch een leidend voedselsysteem

Ketenorganisatie Bionext stelde zichzelf ten doel dat de biologische landbouw één van de leidende voedselsystemen moet zijn in 2030. Om dat te bereiken vroegen zij aan Food Cabinet om een driejarige publiekscampagne te ontwikkelen die op een luchtige en aantrekkelijk manier kennis vergroot bij consumenten, en een positieve houding creëert ten aanzien van biologisch.

Strategie en concept

De kracht van biologische producten is dat ze niet alleen lekker en voedzaam zijn, maar ook ongelofelijk belangrijk voor een gezonde planeet. Vooral dat laatste punt is waar eerdere campagnes ter promotie van biologisch zich met name op richtte. Deze altruïstische aanpak bereikte echter slechts een kleine groep mensen. 

Tijd voor een frisse blik op biologisch. Met de campagne ‘Bio lekker voor je’ laten we zien dat biologisch niet alleen lekker is voor de toekomst, maar ook voor jou. De persoonlijke keuze en levensstijl van mensen staat voorop. Vervolgens laten we zien hoe biologisch daarbinnen past. Food Cabinet ontwikkelt gedurende 3 jaar een complete campagne gericht op gedragsverandering waarbij we de doelgroep doorlopend inspireren, het gesprek aangaan over biologisch en twee keer in het jaar met pieken aandacht vragen om over te stappen op biologisch.

Interviews met biologische boeren, telers en producenten.

De Overstapweken

Om mensen een duwtje in de richting van biologisch te geven organiseerden we aan het begin van het jaar de overstapweken. We gebruikten het momentum van de goede voornemens om consumenten te laten zien dat overstappen op biologisch de makkelijkste en lekkerste manier is om in 2020 een verschil te maken. 

Gedurende drie weken lieten we mensen zien wat de voordelen zijn van biologisch. Met een abri-campagne in de vier grote steden en een video-campagne online liet Food Cabinet op een frisse en laagdrempelige manier zien waar je voor kiest wanneer je de biologische variant in het winkelmandje stopt. Daarnaast waren er inhoudelijke artikelen te lezen die meer diepgang bieden over waar biologisch voor staat.

 

Het hele jaar door inspireren

Om de doelgroep jaarrond te laten zien hoe biologisch in hun leven past werken we met een doorlopende contentstrategie. Van laagdrempelige recepten en artikelen die uitnodigen om op bezoek te gaan bij een biologisch bedrijf tot meer de diepte in met interviews met innoverende boeren en inhoudelijke artikelen. We laten altijd zien hoe biologisch onderdeel kan zijn van jouw leven, én hoe biologisch bijdraagt aan een betere wereld. Lekker voor jou, en lekker voor de toekomst.

Het gesprek over biologisch

Biologisch is hét keurmerk dat staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Een groot verhaal, dat helaas nog niet altijd duidelijk is voor de buitenwereld. Om diepgang en uitleg te bieden organiseren we Bio Buiten Expedities. 

Met een groep food-influencers bezoeken we een biologisch bedrijf en gaan we het gesprek aan over de toegevoegde waarde van biologisch eten. Zij hebben de ruimte om alles te vragen wat ze willen weten. Dit vertalen zij door naar hun achterban in mooie artikelen.

Bio lekker voor je Bio lekker voor je
Tijdens de Bio Buiten Expeditie leerde een groepje foodies alles over biologisch telen.
Bio lekker voor je

Resultaat

De eerste stappen zijn gezet, met mooie resultaten. In het eerste jaar heeft de campagne ruim 4,5 miljoen mensen bereikt. In samenwerking met Bionext ontwikkelen we de campagne door, met als punt op de horizon: biologische landbouw als één van de leidende voedselsystemen in 2030.

Over Bionext

Bionext verbindt de Nederlandse biologische ketens van boer tot consument. Bionext wordt gedragen door drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging. Het programma ‘Bio lekker voor je’ is door de Europese Commissie geselecteerd onder het werkprogramma 2018 en valt onder de Europese regeling voor Voorlichtings- en afzetbevorderende acties van landbouwproducten. www.bionext.nl

Samenwerkingen

Voor dit project hebben we samengewerkt met:

  • Videoproductie campagnevideo: Bruut
  • Fotografie portretten: Ingrid Hofstra
  • Fotografie Bio Buiten Expeditie: Joke Schut
  • Video’s Overstapweken: Tahlia de Jong

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Jelleke Raats via jelleke@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Jelleke Raats