brood, een goed verhaal

Campagne in Nederland en België in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid

Brood eten is een gewoonte geworden. Gedachteloos smeren we onze boterham bij het ontbijt of breken we een stokbroodje bij de borrel. Zonder stil te staan bij de vele gezonde voedingsstoffen die erin zitten. Of bij alle tijd en aandacht die is gestoken in het telen van de granen en het produceren van al die prachtige soorten brood. Om mensen weer de waarde van brood te laten zien voert het Nederlands Bakkerij Centrum en het Instituut Brood & Gezondheid al een aantal jaar de campagne ‘Brood, goed verhaal’. In samenwerking met Selmore Creative Agency en MediaCom hebben we binnen dit thema een nieuwe invulling bedacht waarin alle bijzondere verhalen over brood in diverse media tot leven komen. 

 

De goede verhalen over brood vertellen.

Er doen veel verhalen de ronde over brood. Zowel goede als slechte verhalen. Maar hoe zit het nu echt? In een bijzondere reeks verhalen vertellen we over de goede eigenschappen van brood. Zodanig dat mensen daarna denken: ‘Als ik dat had geweten had ik meer brood gegeten.’ De creatieve, visuele basis van de campagne is de brood boekenplank. Elk ‘boek’ krijgt een ander verhaal. Zo komt er binnenkort een sterk verhaal over de superpowers van brood en een onzinverhaal over feiten en fabels. We starten de campagne met het succesverhaal over volkoren, verteld door een graankorrel die ontdekt dat zijn kracht juist in de buitenkant zit. De verhalen krijgen een podium op TV, in online video’s, sociale media en print. Met als doel consumenten bewust maken dat brood een onmisbaar onderdeel is van een gezonde en bewuste leefwijze.

Verkoop volkoren stimuleren.

Brood levert energie, is duurzaam en bevat veel belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Volkorenbrood is de gezondste variant en wordt sterk aanbevolen door alle gezondheidsorganisaties. Veel mensen weten dat niet. We houden ons allemaal volop bezig met een bewuste en gezonde levensstijl, maar hebben geen idee hoeveel brood daarin kan betekenen. In de afgelopen tien jaar zijn we brood zelfs een beetje gaan wantrouwen, mede door de opkomst van broodloze diëten. Dankzij de Europese broodcampagne neemt de consumptie in Nederland en België de laatste jaren weer wat toe. Aan ons de mooie taak om ons heerlijke brood met granen uit Europa nog meer een boost te geven.

Samenwerkingen

Voor deze campagne werken we samen met: 

  • Opdrachtgever: Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid
  • Selmore Creative Agency
  • MediaCom

“De luchtige broodverhalen waarmee we mythes ontkrachten en het positieve onderstrepen, passen heel goed bij de toon en de informatie waar mensen nu behoefte aan hebben. Zo laat het Onzinverhaal aan broodtwijfelaars zien wat de feiten zijn over voedings-waarden en vertelt het Sterke verhaal hoe brood past in een sportieve leefstijl: of je nu bodybuilder bent of soms een uurtje hardloopt. En met resultaat: na het eerste campagnejaar is het broodvolume met 3% gestegen.”

Wim Kannegieter – Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij