koffie drinken tegen klimaatverandering

Max Havelaar

Willen we koffie blijven drinken zoals we nu doen, dan moeten we koffieboeren helpen zich te weren tegen klimaatverandering. De Climate Academy van Max Havelaar doet exact dat. Nu is het aan de Nederlandse koffieliefhebber – en dat zijn er veel! – om te kiezen: wil je koffie to go, of Coffee to Stay?

De vraag

‘Ha, goed dat je er bent! Kopje koffie?’ Niets lijkt vanzelfsprekender dan koffie. In Nederland drinken we met zijn allen iedere dag niet minder dan 50 miljoen (!) kopjes. Maar klimaatverandering begint een serieus probleem te worden voor de kleine koffieboeren in landen als Kenia. Akkers verdrogen, oogsten vallen tegen, lonen zakken en onze prijzen stijgen. Als dat zo doorgaat, is koffie over een aantal jaar opeens onbetaalbaar.

Daarom ontwikkelde Max Havelaar de Climate Academy: een trainingsprogramma waar kleine koffieboeren worden geholpen om hun akkers tegen de gevolgen van klimaatverandering te beschermen. Food Cabinet kreeg de opdracht om een campagne te ontwikkelen die de Nederlandse koffieconsument deelgenoot maakt in de klimaatproblematiek van de kleine koffieboer.

Campagneconcept

Het symbool van de vanzelfsprekendheid van koffie, is een koffie to go. Maar: we don’t want coffee to go! Met de Coffee to Stay campagne drukte Food Cabinet de nietsvermoedende koffiedrinker met zijn neus op het feit dat koffie niet vanzelfsprekend is. Als we van koffie willen blijven genieten, dan moeten we daar gezamenlijk onze best voor doen: boeren moeten hun akkers klimaatklaar maken en koffiedrinkers moeten hen daarin steunen.

Met het koffiemerk Coffee to Stay kunnen Nederlandse koffiedrinkers hun kopje koffie gebruiken om te stemmen voor een duurzamer productiesysteem. Een deel van de opbrengst wordt gebruikt om de Climate Academy te financieren. Het merk maakt de koffiedrinker deelgenoot van de productie. Ieder kopje koffie helpt koffieboeren weerbaarder te maken en daarmee het volgende kopje te garanderen.

Climate academy in Kenia

Resultaten

Om het bewustzijn van de Nederlandse koffiedrinker te vergroten, ontwikkelde Food Cabinet een serie campagnevideo’s waarin weerman Reinier van den Berg (onder andere bekend van RTL4) laat zien welke impact klimaatverandering op koffieproductie heeft, wat de Climate Academy van Max Havelaar daaraan doet en hoe het drinken van Coffee to Stay hieraan een bijdrage levert.

De Coffee to Stay campagne werd gelanceerd met een persevenement en een pop-up koffiebar op het Amsterdamse Centraal Station waar de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho het belang van Coffee to Stay benadrukte.

Lancering Coffee to Stay pop-up bar in Amsterdam Centraal Station.
Coffee to stay bar

Over stichting Max Havelaar

Stichting Max Havelaar helpt kleine producenten in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Via het internationale Fairtrade keurmerk werkt Stichting Max Havelaar stap voor stap aan het realiseren van haar visie. Het keurmerk is in Nederland ook bekend als Max Havelaar keurmerk.

Samenwerkingen

Voor dit project is samengewerkt met:

Meer weten?

Neem contact op met Marleen van der Steen via marleenvandersteen@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Marleen van der Steen