Kleine Hollandse garnaal, grootse smaak

Nederlands Visbureau

De Hollandse garnaal is lekker, lokaal en wordt duurzaam gevangen. Sinds 2017 heeft hij daarom een MSC-keurmerk. En hoewel Nederlanders wel houden van een garnaaltje is het verhaal van deze kleine Hollandse held nog niet bij iedereen bekend. Hoog tijd om het verhaal van deze kleine smaakmaker beter te vertellen en te laten zien dat je er eindeloos mee kan variëren.

DE VRAAG

De Hollandse garnaal staat, in binnen- én buitenland, bekend om zijn zilte en lichtzoete smaak en malse, stevige structuur. In 2017 werd de vangst ervan bovendien gecertificeerd door het MSC-keurmerk, dat een duurzame vangst garandeert. Het Nederlands Visbureau greep die gelegenheid aan om de kleine Hollandse garnaal in al zijn glorie in het zonnetje te zetten. Daarvoor werd Food Cabinet gevraagd een campagne te ontwikkelen om Hollandse garnalen top of mind te krijgen als ‘lekker, lokaal en… verantwoord’.

Chefs Hugo Kennis, Estée Strooker en Mathijs Vrieze

CAMPAGNECONCEPT

Hoe klein de Hollandse garnaal ook is, de smaak ervan is werkelijk onovertroffen. Daarom kwam Food Cabinet met ‘De kleine smaakmaker’, een campagne waarin het verhaal van de Hollandse garnaal werd verteld met behulp van de overtuigingskracht van smaak. Proeven is geloven, dus we trokken erop uit en gingen – hoe toepasselijk – de Nederlandse wateren op. Food Cabinet ontwikkelde een plan voor het kleinste, varende, garnalenrestaurant van Nederland – een knus bootje waarop drie chefs met de Hollandse garnaal kookten.

In september 2018, de ‘maand van de Hollandse garnaal’ werden achtereenvolgens Amsterdam, Den Bosch en Rotterdam aangedaan. In elke stad werden chefkoks, voedseljournalisten en -influencers uitgenodigd om in het kleinste, varende garnalenrestaurant te komen eten en hun ervaringen te delen. Voor de hele periode ontwikkelde Food Cabinet daarnaast een online en social media strategie om aandacht te genereren voor de campagne en bijbehorende activatie. De campagne ‘De kleine smaakmaker’ loopt nog tot eind 2019.

Deze 9 kookvideo's met 3 bekende chefs bieden inspiratie hoe je de kleine smaakmaker kan inzetten voor een heerlijk driegangendiner.

RESULTATEN

De drie chefs – Estée Strooker (24Kitchen), Mathijs Vrieze (RTL4) en Hugo Kennis (24Kitchen) – lieten Nederland gedurende de campagneperiode zien hoe makkelijk en lekker het is om te variëren met Hollandse garnalen. Aan boord van het kleinste, varende garnalenrestaurant werd gefilmd en gefotografeerd; content die vervolgens werd gepubliceerd op de door ons ontworpen campagnepagina. De exclusieve diners waren vooral gericht op pers, influencers en chefkoks, maar één avond gingen de kajuitdeuren open voor consumenten. Dat waren geluksvogels die middels win-acties toegang kregen tot het pop-up restaurant en konden genieten van een driegangendiner met een glansrol voor de Hollandse garnaal. Een campagne-toolkit bood visspeciaalzaken  de mogelijkheid de Kleine Smaakmaker-campagne in hun winkels onder de aandacht te brengen.

Bereikcijfers

Online

950.000 weergaven

Print

800.000 bereik

TV

270.000 kijkers

Opdrachtgever

Het Nederlands Visbureau is het pr- en marketingbureau voor de gehele Nederlandse vissector. De collectieve promotie van vis, schaal- en schelpdieren in Nederland en daarbuiten wordt door hen uitgevoerd. De Kleine Smaakmaker campagne werd mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij.

Samenwerkingen

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Kevin Corcoran via kevin@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Kevin Corcoran