Campagne maakt van Xenia peren de nieuwe favoriet

Xenia Europa

De Xenia peer heeft alles. Hij is lekker, makkelijk te eten, lokaal geteeld en zit vol vitamines en vezels. Dit heerlijke stukje Hollands glorie past niet alleen prima in een gezond voedselpatroon, maar heeft ook nog eens het On The Way to Planet Proof keurmerk en het biologische keurmerk. Genoeg redenen dus om de uitdaging aan te kunnen met populaire fruitsoorten zoals de appel, de sinaasappel en de banaan. Met de campagne Peer vs. Appel krijgen de voordelen van de Xenia peer een podium en laten we zien dat het een gezond, duurzaam en lekker lokaal alternatief is voor andere populaire fruitsoorten.

Naamsbekendheid Xenia peer bij NL consument vergroten

Xenia is een lang houdbare, zeer veelzijdige en lekkere peer die je vanaf de oogst het hele jaar door kunt eten. Maar dat is lang niet bij iedereen bekend. Xenia benaderde Food Cabinet met de vraag om na te denken over een marktpropositie en activatie voor de Xenia peren in Nederland. Met als doel de Xenia peer meer naamsbekendheid te geven en de verkoop van de Xenia peer stimuleren.

Het concept: Peer vs Appel (en het andere handfruit)

De appel wordt tot vijf keer vaker verkocht dan de peer. Terwijl de peer – en in het bijzonder de Xenia peer – minstens zo goed scoort als het gaat om smaak, gemak, stevige bite, duurzaamheid en gezondheid. Tijd dus om dat meer te laten zien. In het creatieve concept neemt de Xenia peer het op tegen bekende stukken fruit als de appel, de banaan en de sinaasappel.

Met humor en Hollandse nuchterheid worden de stukken fruit met elkaar vergeleken, waarbij de Xenia peer natuurlijk glansrijk wint als ‘must’ op de Hollandse fruitschaal. Hij is lekker, rijk aan vezels en vitaminen en ook nog eens lokaal. De campagne bestaat uit korte online video’s en advertenties op social media. In negen grote steden is de campagne ook nog eens opvallend aanwezig op abri’s in bushokjes en op straat.

 

De sympathieke battle zorgde voor een mooi bereik

Zowel de advertenties op social media als de abri’s in negen grote steden hadden een looptijd van twee weken. In de eerste week werd een bereikcijfer gehaald van 1.414.791. De social media advertenties via Youtube, Facebook en Instagram resulteerden in een bereik van 450.432, 3.832.006 impressies en 11.178 doorklikken naar de website. De video’s werden boven verwachting vaak uitgekeken, met name op Youtube, wat leidde tot een ruim behaalde doelstelling met een percentage van 485% meer views.

“We zochten een gedreven en resultaatgericht bureau die ons kon helpen bij het ontwikkelen van een opvallende Xenia boodschap maar niet als eerste vraag stelt hoe dik onze portemonnee is”

Bernd Jelmar Feenstra, opdrachtgever

Social media kanalen Xenia EU

Samenwerkingen

Voor de campagne Appel vs Peer hebben we samengewerkt met:

  • Opdrachtgever: Bernd Jelmar Feenstra (van Xenia Europa)
  • Fotografie: Lidian van Megen
  • Design: Krista Stofberg
  • Motion design: Randy Beker
  • Geluid: Joshua Petit
  • Voice over: Sem Chouikha

Xenia

Het perenmerk Xenia wordt zowel duurzaam als biologisch geteeld op Nederlandse en Europese bodem.  De relatief makkelijk te telen peer zit vol smaak en voedingsstoffen en kan het hele jaar gegeten worden. 

Meer weten over onze aanpak en strategie?

Neem contact op met Marije van Oostenbruggen via marije@foodcabinet.nl of 020 22 33 161