Heel Nederland en België doen de mossel

Nieuwe publiekscampagne van het Nederlands Mosselbureau

Zorg dat de thuiskok maar aan één ding kan denken: mosselen! Superlekker, duurzaam en nog makkelijk ook. Deze mooie opdracht kwam op ons bord dankzij Het Nederlands Mosselbureau. Nederlanders en Vlamingen houden van mosselen. Maar deze Zeeuwse lekkernij ook thuis zelf bereiden, vinden ze vaak lastig. Zeker bij de generatie onder de vijftig is veel winst te behalen. Tot nu toe dan. Want dankzij een serie commercials op radio en tv, een catchy muziekje, een aanstekelijk dansje en veel online inspiratie weet nu iedereen: ‘Doe de mossel! Voor een lekkere en duurzame twist aan je favoriete gerechten.’

Van terras naar boodschappentas

De mossel is een heerlijk, duurzaam product uit Zeeland. Veel mensen zijn er gek op, zeker als het geserveerd wordt op een zonnig terras. Maar de groep mensen die het ook zelf thuis regelmatig klaarmaakt is aan het vergrijzen. Bij 50-minners vind je mosselen maar zelden tussen de boodschappen. Deze drukbezette ouders, singles en samenwoners kiezen meestal voor een van de tien gerechten die ze uit het blote hoofd kunnen maken. Standaard gerechten, zoals pasta, een curry of een stamppotje. De mossel komt niet eens in hun hoofd op. Als ze er wel aan denken, weten ze niet wat ze ermee moeten maken of het lijkt ze veel gedoe.

Concept: doe de mossel!

Om het koken met mosselen aantrekkelijk en laagdrempelig te maken, ontwikkelden we een campagneboodschap die aansluit op bestaande routines: maak gewoon wat je kent, maar dan met een mosseltwist. Om deze boodschap top of mind te krijgen bij de thuiskok, maakten we gebruik van twee beproefde reclametechnieken: een catchy muziekje en een activerende regel die zo simpel, sympathiek en direct is dat hij blijft hangen en zelfs in spreektaal gebruikt kan worden.

Op basis van de jaren 70 klassieker ‘Do the hussle’ maakten we voor ‘Doe de mossel!’ een eigentijdse, maar net zo aanstekelijke versie. In de tv-commercial zien we een thuiskok die dansend zijn gerechten verrijkt met mosselen. De commercial wordt uitgezonden op de televisiezenders van NPO, online en via social media. Ook is de campagne te horen op de radio en wordt er social content gedeeld. Daarin inspireren we met recepten en geven we ook de andere argumenten waarom mosselen een goed idee zijn de ruimte, zoals duurzaamheid en smaak. 

Samenwerkingen

Voor deze mosselcampagne hebben we samengewerkt met:

  • Opdrachtgever: Het Nederlands Mosselbureau (Dana Nijstad en Tilly Sintnicolaas)
  • Videoproductie: Bruut Amsterdam
  • Regie: Sjors Baarveld
  • Acteur: Javan Hoen
  • Design: Krista Stofberg
  • Muziek: SMP