Een design impuls voor de Nederlandse peulvrucht
Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO)
Peulvruchten hebben tal van voordelen. Ze zijn niet alleen gezond voor de mens, maar de teelt ervan draagt ook bij aan een gezonde bodem, het is goed voor de biodiversiteit en de impact op het milieu is minimaal. Toch importeren we peulvruchten zoals soja, lupine, erwten en bonen nu vaak uit het buitenland. Dat kan anders!
Met het samenwerkingsproject FoodLab Pulses gaan verwerkers en telers met ontwerpers aan de slag om nieuwe producten en concepten op basis van peulvruchten van Nederlandse bodem te ontwikkelen. Food Cabinet ondersteunt ZLTO met de identiteit, de communicatie en programmering van FoodLab Pulses.
Een frisse identiteit
ZLTO werkt al enige tijd samen met haar partners aan verschillende FoodLabs. Zo waren er eerder al de edities FoodLab Peel en FoodLab Food Heroes. Om deze edities te verbinden ontwikkelden we een overkoepelende identiteit voor de FoodLabs, die voor meerdere jaren te gebruiken is. Nieuwe huisstijlelementen zoals het logo, en een brand guide met richtlijnen over te gebruiken lettertypen en beeld, geeft ZLTO handvatten om zelf aan de slag te gaan. In lijn met de nieuwe huisstijl hebben we de materialen voor FoodLab Pulses uitgewerkt. Samen met Studio Vondst ontwikkelden we een mooi infographic over de voordelen van de Nederlandse teelt van peulvruchten om de visuele elementen van het FoodLab nog verder uit te breiden.


Een selectie van de materialen die zijn ontwikkeld voor FoodLab Pulses

Communicatiestrategie
Het doel van FoodLab Pulses is food professionals en consumenten vertellen over de voordelen van de teelt van peulvruchten op Nederlandse bodem. Om de brede doelgroep van consumenten en professionals te bereiken bestaat de communicatiestrategie uit verschillende onderdelen waarbij we de drie fases waaruit het project bestaat volgen. De kennismakingsfase, de conceptontwikkelingsfase en de eindpresentaties op de Dutch Design Week.
De deelnemers van FoodLab pulses zijn:
- Ekoplaza (Steven IJzerman) & Eatelier (Katinka Versendaal)
- BOON (Michael Luesink en Ellen Donkers) & Katja Gruijters
- Freggies (Mike Maduro) & Foodcurators (Lucas Mullié en Digna Kosse)
- De Nieuwe Melkboer (Bart en Tom Grobben) & Concept Creation Chef (Sam Vreeke)
- Nijland Food (Ester Mulschlegel) & Firma vier (Dennis Favier)
De kennismakingsfase
De kennismakingsfase stond in het teken van de start van het samenwerkingsproject tussen ontwerper en verwerker, maar dit was ook het moment om meer achtergrondinformatie met de doelgroep van consumenten en food professionals te delen over waarom het belangrijk is om de Nederlandse teelt van peulvruchten te stimuleren. Met een landingspagina op zlto.nl, interviews met de koppels en een infographic die uitlegt wat de voordelen zijn van de Nederlands teelt van peulvruchten introduceerden we FoodLab Pulses op een toegankelijke manier aan de doelgroep.
Tussenpresentaties
Tijdens een tussenpresentatie presenteerden de 5 koppels hun eerste concepten aan een klankbordgroep en aan een groep food en storytelling professionals. Er zijn allerlei verschillende soorten peulvruchten en concepten onderzocht, geproefd en getest. Om de doelgroep op de hoogte te houden van het ontwikkelingsproces van een een nieuw product deden wij opnieuw verslag via de website van ZLTO. Omdat de concepten hier nog echt in de kinderschoenen stonden, hebben we ze op dit moment nog niet breed gedeeld met de pers.


Fotografie van de koppels en producten door Ingrid Hofstra en Studio Northern Light

FoodLab Pulses Magazine
In aanloop naar de eindpresentatie op Dutch Design Week 2020 hebben we, samen met Ingrid Hofstra en Studio Northern Light, de koppels en de Nederlandse peulvrucht met prachtige fotografie vastgelegd. Dit alles bundelden we in het FoodLab Pulses magazine en in een 3D room waarmee FoodLab Pulses op Dutch Design Week exposeert. Het magazine hebben we in een perspakket aan de media aangeboden en dat heeft o.a geleid tot een item in Nieuws van de Vooruitgang en een interview met Food Inspiration (in de aankomende editie). Benieuwd naar de concepten en verhalen van de koppels? Lees hier het hele magazine of bestel hier een gratis exemplaar
Eindpresentatie op Dutch Design Week 2020
Op Dutch Design Week zouden de koppels hun concepten presenteren. Helaas moesten we, door nieuwe coronamaatregelen, enkele weken van tevoren het programma omvormen naar een online programma. Samen met ZLTO hebben we binnen no-time een mooi nieuw programma opgezet en konden de koppels alsnog hun concepten presenteren in een online programma op Dutch Design Week. Bekijk het programma in de video hieronder.
Het resultaat
Food Cabinet ontwikkelde voor FoodLab een nieuwe look & feel, die ook in te toekomst voor andere FoodLabs te gebruiken is. Daarnaast is nu, specifiek voor FoodLab Pulses, de stijl verder uitgewerkt.
Ook is Food Cabinet verantwoordelijk voor alle communicatie (online, social media, PR). Daarbij draagt Food Cabinet ook zorg voor alle visuele aspecten zoals fotografie, infographics en andere beelden.
Tot slot ondersteunt Food Cabinet ZLTO bij de conceptontwikkeling voor de eindpresentaties van het traject die in oktober 2020 plaatsvinden.
Over ZLTO
FoodLab Pulses is een project van ZLTO in samenwerking met het platform Agri Meets Design en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Provincie Noord-Brabant, Provincie Overijssel en The Protein Cluster. De eindpresentaties op Dutch Design Week zijn tot stand gekomen in samenwerking met World Design Embassies (WDE).
ZLTO is een vereniging van ruim 13.000 boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland en zij ondersteunt ondernemers in de groene ruimte bij het realiseren van een duurzame positie in de markt en maatschappij.
Samenwerkingen
Voor FoodLab Pulses hebben we samengewerkt met:
- Marjon Krol en Loeki van Loon – verantwoordelijk bij opdrachtgever
- Studio Vondst – Infographic, illustraties en magazine
- Ingrid Hofstra – Fotografie en interviews
- Studio Northern Island – Fotografie
- Studio Bazelmans – Opname programma
Meer weten over dit project?
Neem contact op met Jelleke Raats via jelleke@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.
