Fairtrade Jackfruit voor iedereen bereikbaar maken

Fairtrade Original

Jackfruit is een tropische vrucht die door zijn vlezige structuur een heerlijke bite geeft aan ieder gerecht. Perfect voor een vega(n) maaltijd. Daarnaast groeit ‘ie gemakkelijk en is hij bestand tegen tegen ongedierte en droogte. Tijd om deze duurzame keuze te introduceren in Nederland!

De kwestie

In januari 2019 bracht Fairtrade Original als eerste jackfruit in blik naar de Nederlandse supermarkt. Om de Nederlandse consument kennis te laten maken met jackfruit en te inspireren met heerlijke gerechten vroeg Fairtrade Original aan Food Cabinet een smakelijke introductiecampagne te ontwikkelen.

Jackfruit Taste Tour

Campagneconcept

Bij de introductie van een nieuw product is het belangrijk dat mensen erover gaan praten. Om jackfruit het gesprek van de dag te maken ontwikkelde Food Cabinet een campagne met verschillende onderdelen: het Jackfruit Pakket, de Jackfruit Taste Tour en de Jackfruit Challenge.

Om jackfruit op het bord van de Nederlander te krijgen moet goed naar voren komen waar jackfruit voor gebruikt kan worden. Via het Jackfruit Pakket lieten we verschillende media en influencers kennis maken met jackfruit, voordat het in de winkels lag. Maar wie weet er beter dan een chef wat je kan maken met jackfruit? Precies. Daarom trokken we erop uit en daagden we vijf chefs van restaurants uit om hun signature dish te maken, maar dan met jackfruit. Tijdens deze Jackfruit Taste Tour lieten een groep influencers en pers zich inspireren door vijf verschillende bereidingen van jackfruit. Aan het eind van de tour werden ze uitgedaagd met de Jackfruit Challenge om zelf hun favoriete gerecht met jackfruit te maken. Deze recepten zijn verzameld op de campagnepagina.

Jackfruit gerechten van De Vrouw Met De Baard, Flora en Rotisserie Amsterdam.
Jackfruit Taste Tour

Het resultaat

Door samen te werken met influencers in de doelgroep sprak de campagne een grote groep mensen aan. De campagne werd op deze manier uitgebreid onder de aandacht gebracht op verschillende socialmediakanalen, en met name via Instagram Stories, waardoor een buzz ontstond rondom jackfruit. Binnen korte tijd was jackfruit online uitverkocht via ah.nl.

  • Jackfruit stond op verschillende trendlijsten voor 2019, waaronder Culy.nl.
  • Op Instagram Stories kwam jackfruit veel naar voren. In totaal zijn er 312 stories geplaatst met @fairtradeoriginal en #jackfruit. Deze realiseerden >86.000 weergaven.
  • De 15 influencers die mee gingen op tour realiseerden met hun jackfruit gerechten een potentieel bereik van 750.000 unieke bezoekers per maand.
  • Restaurants de Rotisserie en De vrouw met de baard zetten hun jackfruitgerecht op de kaart.

Bereikcijfers

Print

1.702.000 bereik

TV

927.000 kijkers

Recepten influencers

750.000 weergaven

“De introductiecampagne voor onze jackfruit is op vele fronten succesvol geweest: de uiteindelijke exposure die we wisten te behalen, maar ook de nauwe samenwerking, fijne mensen die het juiste gevoel hebben wat past bij ons duurzame food-merk, een mooi en relevant netwerk en last but not least het perfecte project management.”
– Felice Uiterwijk, Marketing Manager Fairtrade Original

Over Fairtrade Original

Fairtrade Original is een not-for-profit merk met meer dan 100 producten. Het 100% fairtrade foodmerk ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Fairtrade Original heeft meerdere wereldprimeurs op haar naam staan, waaronder fairtrade koffie in 1973 en fairtrade sambal in 2014. Winst die wordt gemaakt, wordt volledig geïnvesteerd in de doelstelling om eerlijk eten en drinken breed toegankelijk te maken.

Samenwerkingen

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Helen via helen@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Helen Kranstauber