Start-up Northern Wonder maakt van dagelijks ritueel een strijd tegen ontbossing

Northern Wonder

Draait de koffiemachine bij jou ‘s ochtends overuren? Dan ben je niet de enige. Overal ter wereld wordt koffie gedronken en met bijna 7 kilo per persoon per jaar staat Nederland in de top 3. Die wereldwijde populariteit van koffie heeft een keerzijde: koffieplantages nemen in een steeds hoger tempo de plaats in van regenwouden. Moeten we dan stoppen met ons vertrouwde koffieritueel? Niet als het aan Northern Wonder ligt. Op 27 september verzorgden wij voor deze Nederlandse start-up de introductie van de allereerste koffie die smaakt naar koffie, gezet wordt als koffie, maar waarin geen koffiebonen of andere tropische ingrediënten te vinden zijn. Food Cabinet ontwikkelde de PR-strategie, mediabenadering, het persevent en de communicatiemiddelen rondom deze lancering.

Koffie: de nummer 6 veroorzaker van ontbossing.

Vanwege de grote vraag naar koffie, moet steeds meer regenwoud plaatsmaken voor nieuwe koffieplantages. De opwarming van de aarde doet er nog eens een schepje bovenop, omdat koffieboeren gedwongen worden hun plantages te verplaatsen naar koelere hoger gelegen gebieden. Het gevolg? Koffieteelt is de nummer 6 veroorzaker van ontbossing wereldwijd volgens WWF. Met ons dagelijks kopje koffie zorgen wij dus voor minder regenwoud, een kleiner leefgebied voor planten en dieren en daarmee voor een aanslag op de biodiversiteit. 

David Klingen, CEO van Northern Wonder, dacht: “Als voedseltechnologen vleesvervangers kunnen maken, moet het ook mogelijk zijn om koffie te zetten zonder koffiebonen.” Na twee jaar onderzoeken, experimenteren en proeven is het gelukt. Northern Wonder’s Coffee Free Coffee is de wereldprimeur als het gaat om een koffievervanger waar geen koffieboon aan te pas komt, maar die je wel op dezelfde manier kunt bereiden als echte koffie. Dit nieuwe zwarte goud bestaat puur uit niet-tropische ingrediënten zoals graan, lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes.

Perslancering in de Hortus Botanicus.

Van de gedrevenheid van CEO David Klingen krijg je vanzelf zin in een kopje Coffee Free Coffee. En bovendien: proeven is geloven. Om aandacht te vragen voor deze wereldprimeur organiseerden we daarom een perslancering in de Hortus Botanicus. Niet toevallig de plek waar in 1706 twee kleine koffieplantjes uit Zuid-West Ethiopië werden geplant, waarvan de zaden aan de wieg stonden van alle koffieplantages in Zuid-Amerika. Op deze symbolische locatie werden journalisten en influencers vroeg in de ochtend ontvangen, op het moment dat de zin in koffie het grootst is. David Klingen zelf trakteerde de aanwezigen op een mooie introductie. Daarna kreeg iedereen de kans om te ervaren hoe Coffee Free Coffee smaakt. Food Cabinet verzorgde het event, de influencer-strategie, de persbenadering en alle communicatiemiddelen eromheen.

Gaat coffee free coffee net zo populair worden als vleesvervangers?

De aandacht voor de lancering was groot. Onder meer NOS, EditieNL/RTL Nieuws, de Volkskrant, Change Inc, Business Insider, BNR, Food Navigator en Culy besteedden aandacht aan Coffee Free Coffee. 

Zoals de Vegetarische Slager erin slaagde om vleesvervangers ook bij de vleesliefhebbers op tafel te krijgen, heeft Northern Wonder alles in zich om hetzelfde te bereiken met koffie. David Klingen is dan ook ambitieus: “Wij gaan zorgen dat Coffee Free Coffee over een paar jaar net zo ingeburgerd is als vleesvervangers.Een mooi doel, waar Food Cabinet graag aan bijdraagt.

Resultaten

Totale mediawaarde

€ 852.762,53

Aantal RTV-publicaties

10

Totaal aantal publicaties (print, online, RTV)

108