Nederlandse akkerbouw in de stedelijke spotlight

Brancheorganisatie Akkerbouw

Elke dag werken duizenden Nederlandse akkerbouwers hard om voldoende, goed en gezond voedsel voor consumenten in binnen- en buitenland te produceren. De akkerbouw vormt het fundament onder onze voedselvoorziening, maar met name stedelijke consumenten zijn zich daarvan vaak niet bewust. Tijd voor een krachtig statement en welverdiend applaus.

De kwestie

In een altijd gevulde supermarkt is het gemakkelijk te vergeten dat er hard gewerkt moet worden om dat voor elkaar te krijgen. Nederlandse akkerbouwers behoren tot de beste van de wereld, maar daar is niet iedereen zich van bewust. Daarom vroeg de Brancheorganisatie Akkerbouw aan Food Cabinet om (vooral) de stedelijke consument meer inzicht te geven in wat de akkerbouw voor hen betekent. De campagne moest de waardering voor de Nederlandse akkerbouw vergroten en ook de akkerbouwer zelf zijn trots laten uitdragen.

CAMPAGNECONCEPT

Hoe vraag je aandacht voor een mooi product? Vaak met reclames. Overal in de openbare ruimte loop je er tegen aan: billboards voor braadboter, posters voor parfum en spandoeken voor schuursponsjes. Allemaal ‘advertising’ geplaatst op dure ‘high- traffic’ locaties.

Aangezien de akkers van Nederlandse akkerbouwers op veel plaatsen langs drukke verkeersknooppunten liggen, begon Food Cabinet een ‘akkertisingcampagne’. Midden in totaal 30 akkers werden opvallende billboards geplaatst waarop benadrukt werd dat het eten van de langsrijdende stedeling hier zijn oorsprong had. Met de ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem‘-campagne betrokken we filezittende forenzen op een positieve manier bij de akkerbouw, met verhalen gemaakt door de akkerbouwers zelf.

RESULTATEN

De campagne bestond uit de volgende onderdelen:

  • 30 billboards langs ‘high traffic’ locaties in Haarlemmermeer en Flevoland.
  • De campagnelancering in de vorm van een boerenbrunch op een akker van een van de akkerbouwers.
  • De campagnevideo van de plaatsing van een billboard en het verhaal van de campagne.
  • De campagnewebsite die de Nederlandse akkerbouw een gezicht gaf en 13 individuele verhalen uitgebreider vertelde.
  • Een social mediacampagne via de kanalen van de Week van de Akkerbouw en de persoonlijke pagina’s van de akkerbouwers.
  • Een PR- en influencers strategie waarmee mediamakers en online influencers bij de campagne werden betrokken.
  • Een toolkit voor alle akkerbouwers waarmee zij mee konden doen met de online campagne.

Ruim 3.000.000 auto’s passeerden in twee weken de ‘akkertising’ billboards langs de A4, A5, A6 en A9. Bijna 90.000 mensen bekeken de manifestvideo en er verschenen 22 mediapublicaties over de ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’-campagne.

Publiekslancering van de campagne bij Willeke Verhoef bij Badhoevedorp

'Mijn akker, jouw voedingsbodem' in de media

Over Brancheorganisatie Akkerbouw

De Brancheorganisatie Akkerbouw is het centrale platform en kenniscentrum van de Nederlandse akkerbouw. De organisatie zorgt voor één krachtig geluid van de Nederlandse akkerbouw, draagt de ambities van de sector uit en komt met oplossingen voor collectieve vraagstukken. Lees hier meer over hun visie.

SAMENWERKINGEN

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Helen Kranstauber via helen@foodcabinet.nl of 020 22 33 161

Helen Kranstauber