Nederland geeft kleur door

Eigen initiatief van Food Cabinet in samenwerking met Nationaal Actieplan Groenten en Fruit

2021 is door de VN uitgeroepen tot het internationaal jaar van groenten en fruit. Een gezonder eetpatroon is vanwege COVID-19 bovendien relevanter dan ooit. Dit jaar is dus hét moment om met een brede coalitie een campagne te voeren die mensen beweegt om meer te gaan genieten van al die prachtige groente- en fruitsoorten die we tot onze beschikking hebben. Niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor een duurzamere wereld.

We eten te weinig groenten en fruit

Ruim 80% van de Nederlanders eet niet genoeg groenten en fruit. Daarmee bungelen we onderaan in Europa. En dat terwijl we Champions League spelen als het gaat om het produceren en verhandelen van groenten en fruit. We willen allemaal wel gezond eten en toch lukt het niet. Uit onderzoek blijkt dat onze voedselomgeving hier een belangrijke rol in speelt. We eten wat we zien. Daarom grijpen NAGF en Food Cabinet dit VN-jaar aan om bedrijven en instellingen aan te sporen om de voedselomgeving gezonder te maken. En zo Nederlanders te helpen om ook kampioen te worden in groenten en fruit eten. Want gezonde voeding speelt een belangrijke rol in de preventie van ernstige ziektes en beschermt ons tegen de effecten van een pandemie als COVID-19.

“Wat we geleerd hebben van COVID-19 is hoe belangrijk gezond leven is. En daar hoort ook goed en gezond eten bij. In het ziekenhuis zien we veel mensen met overgewicht en suikerziekte. Genoeg groente en fruit eten is daarom zo belangrijk. Uiteindelijk kun je daarmee voorkomen dat je ernstig ziek wordt. En die COVID-kilo’s moeten er ook weer af.”

Diederik Gommers, Intensivist Erasmus MC

Concept: iets goeds doorgeven

Al meer dan een jaar worden we opgeroepen om afstand te houden en zijn we bang om iets door te geven, of erger nog: om iets te krijgen van een ander. Dat negatieve gevoel buigen we om naar iets positiefs. Iets wat je vooral wel moet doorgeven. Liefst aan zoveel mogelijk mensen. Geef het door aan je collega’s, je gezin, je buren, je klanten en je vrienden. En dat is: meer groenten en fruit eten. Vooral van duurzame teelt en zoveel mogelijk uit het seizoen. Want dan worden we niet alleen gezonder, maar dragen we ook bij aan meer duurzaamheid.

Food Cabinet ontwikkelde de strategie, het concept en het thema ‘Geef kleur door’. Verder is Food Cabinet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle middelen, de communicatie en PR en de uitvoering van evenementen. NAGF en GroentenFruit Huis brengen de kennis en de contacten om een brede coalitie van partners mee te krijgen. Samen willen we met deze campagne een beweging starten om Nederland steeds verder in te kleuren met groenten en fruit. Van de sportkantine tot het bedrijfsrestaurant en van het buurtcentrum tot de school. Dat betekent dat we ons niet alleen richten op consumenten, maar vooral op gemeenten en instellingen die de voedselomgeving daadwerkelijk gezonder kunnen kleuren.

Op 7 april trapten we de campagne af met een lancering op het Binnenhof. Hier overhandigden we mooie pakketten aan o.a Laura Bromet (GL), Peter Valstar (VVD), Tjeerd de Groot en Rob Jetten (D66).

Succesvolle kick-off op het Binnenhof

Op 7 april – Wereldgezondheidsdag – gaven we samen met ambassadeurs Diederik Gommers, Nadia Zerouali, Howard Komproe en Tamara de Weijer het startsein van de campagne. We lanceerden een campagnevideo en verrasten een aantal kamerleden op het Binnenhof met een kleurrijk gevuld groenten- en fruitpakket. Peter Valstar (VVD), Tjeerd de Groot (D66) Laura Bromet (GroenLinks) en Joris Thijssen (PvdA) gaven daarbij aan zich te gaan inzetten voor een gezonder voedselbeleid.

“Meer groenten en fruit in onze voedselomgeving is belangrijk, want mensen gaan er dan vanzelf meer van eten. Ik ga het thuis zeker meer in het zicht leggen en de politiek kan daar natuurlijk ook iets in betekenen.”

Peter Valstar (VVD)

“Groenten en fruit zijn ontzettend belangrijk voor kinderen om te leren eten als gezonde snack tussendoor. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat ieder kind een gezonde schoolomgeving krijgt. Wat mij betreft hoort daar ook de schooltuin bij. Ik heb zelf ervaren hoe geweldig het is als je je eigen worteltjes kunt telen en een bos bloemen aan je moeder kunt geven die je zelf hebt geteeld. Daarom is dit ook zo’n mooie actie. Het brengt echt kleur!”

Tjeerd de Groot (D66)

De eerste eetbare bushalte ter wereld

Gezond eten is belangrijker dan ooit. Maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Als je op de bus wacht of door een winkelstraat loopt, zie je vooral promotie en aanbod van ongezonde producten. Met ’s werelds eerste eetbare bushalte laten wij zien dat het anders kan. In het centrum van Breda – in een drukke winkelstraat – lanceren we het gezonde alternatief. Wachten op de bus bij een halte vol gepakt met kilo’s groenten en fruit die iedereen mag meenemen en doorgeven. Eindelijk reclame die gezond en duurzaam is, dus geniet en eet vooral niet met mate. De eetbare bushalte is vanaf 15 september om 12:30 uur t/m 21 september, elke dag tussen 07:00 en 19:00 uur, aan de Karnemelkstraat in Breda te bewonderen.

De actie bleef niet onopgemerkt in de media. Hieronder een item in het NOS journaal van woensdag 15 september.

Een karavaan van kleur

De campagne loopt 6 maanden tot en met Wereldvoedseldag op 16 oktober 2021. In die periode trekken we door Nederland om gemeenten, bedrijven en instellingen op te roepen om de voedselomgeving gezonder te kleuren. De campagne geeft initiatieven die groenten en fruit beschikbaar maken een podium en inspireert consumenten om ook zelf aan de slag te gaan.

De middelen zijn een toolkit met promotiemateriaal voor coalitiepartners, de landingspagina geefkleurdoor.nl met tips, een online video en een menukaart met kant en klare ‘Geef kleur door’-pakketten voor gemeenten, bedrijven en instellingen die willen meedoen. Van een bakfiets vol groenten en fruit tot en met een officieel persmoment met een van de ambassadeurs.

Doel: een olievlek van kleur
Het doel van deze campagne is dat steeds meer gemeenten en instellingen zich gaan inzetten voor een kleurrijke voedselomgeving waarin groenten en fruit beter zichtbaar en beschikbaar zijn. We betrekken lokale en regionale initiatieven die hierin een rol kunnen spelen. Daarbij kijken we vooral naar duurzame, schaalbare initiatieven en afspraken die blijvend meer kleur brengen voor de omgeving en extra afzetmogelijkheden voor lokale leveranciers. Zo kleuren we met elkaar Nederland letterlijk in met groenten en fruit, voor een gezonde voedselomgeving voor iedereen.

Over de opdrachtgever

Over Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF)

Het NAGF is een coalitie van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties die bestaande initiatieven bundelen en versterken. Het NAGF is door de overheid in het leven geroepen om de consumptie van groenten en fruit in Nederland gedurende 3 jaar (2017-2019) te stimuleren.

Over GroentenFruit Huis

GroentenFruit Huis staat voor de belangen van bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit en is een bron van kennis en inspiratie. De leden vertegenwoordigen een aandeel van ruim 80% van de totale omzet (groenten en fruit) van € 14 miljard (incl. telersverenigingen).

Partners en samenwerkingen

‘Geef kleur door’ is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en campagnebureau Food Cabinet in samenwerking met partners: Rijk Zwaan, Nature’s Pride, Bakker Barendrecht, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Koninklijke Vezet, GroentenFruit Huis. Met supporters: Staay Food Group, The Greenery, Oxin Growers, Fruitmasters, Platform Fruitvooruit.nl, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, LTO Noord, LLTB. En ondersteund door: Fruit op je Werk, UNICEF Nederland, Maag Lever Darm Stichting en Arts & Leefstijl.

Verantwoordelijk bij opdrachtgever

  • Anne Marie Borgdorff
  • Karin Bemelmans

Ambassadeurs

  • Diederik Gommers
  • Howard Komproe
  • Nadia Zerouali
  • Tamara de Weijer

Campagnevideo

  • Acteurs: Nasrdin Dchar
  • Director: Bruut Amsterdam – Daan Kouijzer & Daan Hocks
  • Productie: Bruut Amsterdam – Ellen Timmer
  • Voiceover: Markoesa Hamer
  • DOP: Rutger Stor

Fotografie

  • Mitchell van Voorbergen
  • Lidian van Megen (studio Northern Island)

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Kevin Corcoran via kevin@foodcabinet.nl of 020 22 33 161

Kevin Corcoran - creatief directeur Food Cabinet