De aardappel vaker op het bord bij jonge gezinnen

Nederlandse Aardappel Organisatie

De aardappel. Een veelzijdige, voedzame, gezonde en lokaal geteelde groente. Maar toch zo bescheiden. Té bescheiden misschien wel, want met name jonge gezinnen zien ‘m steeds vaker over het hoofd. Die aardappel. Hij verdient beter. Daarom voert Food Cabinet met “Power to the Pieper” al sinds 2015 campagne voor de Nederlandse Aardappel Organisatie.

Op het bord

Hoe vertel je het mooie verhaal van de aardappel en zorgen we dat de aardappel weer onderdeel wordt van de favoriete gerechten bij jonge gezinnen? Met die vraag kwam de Nederlandse Aardappel Organisatie bij Food Cabinet. En het is een mooi verhaal: de aardappel combineert de beste eigenschappen die voedsel kan hebben: hij is een voedzaam ingrediënt dat duurzaam geteeld wordt, bij u om de hoek in de polder. Hij is gezond. En: hij is een culinaire duizendpoot. Veelzijdig en smaakvol. Wat wil je nog meer?

Likeability van de aardappel

Power to the Pieper! Met deze krachtige positionering zorgen we voor een flinke dosis aandacht voor de aardappel. Door de aardappel meer likeability te geven, zorgt Food Cabinet dat de doelgroep van jonge gezinnen nieuwsgierig wordt en ervoor open staat zich te laten inspireren. Er werd een brede campagne opgezet waarmee de aardappel door middel van live events, ludieke acties en een uitgebreide, doorlopende social media campagne het hele jaar top-of-mind  wordt gehouden.

 

Samuel Levie met kookboek Zo gepiept Joris Bijdendijk, Power to the Pieper, Rijksdiner
Verschillende onderdelen van de campagne: Pieperrecept, Joris Bijdendijk tijdens het Pieperdiner in Rijks en het kookboek Zo Gepiept.
Power to the Pieper

Platform

Met het platform aardappels.nl vertellen we zowel het culinaire als informatieve verhaal van de aardappel. Met meer dan 500 recepten kan de aardappelliefhebber hier zijn hart ophalen aan simpele, makkelijke recepten voor het hele gezin. Het kennisplatform biedt informatie over de aardappel.

Social media

Power to the Pieper is waar de doelgroep te vinden is: Facebook, Instagram en Pinterest. De fanbase van ruim 25.000 mensen wordt op regelmatige basis gevoed met inspiratie in de vorm van aardappelrecepten, aardappelnieuwtjes en aardappelfeitjes.

AGV 2.0 met het kookboek Zo Gepiept

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat mensen gemiddeld 20% meer groenten eten bij een maaltijd met aardappels (A), groenten (G) en vlees,vis of vega (V), in vergelijking tot een maaltijd met pasta of rijst. Daarom staken wij in 2021 de oer-Hollandse AGV-maaltijd in een nieuw jasje met het kookboek ‘Zo Gepiept’. In het kookboek vind je 50 moderne aardappel-groenten-vlees (AGV) recepten, met aardappels, lekker veel groenten en vis, vlees, of juist vega, waarmee je eindeloos kunt variëren. Zo inspireren wij jonge gezinnen om vaker aardappels op tafel te zetten. Om het kookboek ondanks de beperkende maatregelen rondom het coronavirus zo spectaculair mogelijk te lanceren, gebruikten we perspakketten met audio-visuele effecten. Zo ontvingen verschillende influencers een pakket met het kookboek, ingrediënten om lekker aan de slag te gaan én een persoonlijke boodschap ingesproken door Samuel. Het kookboek is hier te bestellen.

Ambassadeurs

Om nog relevanter te zijn voor de doelgroep werken regelmatig samen met ambassadeurs. Dit zijn food-influencers ín de doelgroep die recepten creëren voor de doelgroep. Deze recepten plaatsen zij ook op hun eigen kanalen waardoor de campagne een groter bereik krijgt. In 2019 hebben we samengewerkt met Susan Aretz, Ellen van Duijn, Isabel Boerdam en Linda Peek. In 2020 werkten we samen met Eva de Vries

Recepten die de ambassadeurs hebben gecreëerd voor de campagne

“We hadden samen met Food Cabinet een mooie PR actie uitgedacht ‘De Grootste Stamppot van Nederland met Robert Kranenborg op het Museumplein’ voor begin oktober, maar toen gooide nieuwe strengere corona maatregelen roet in het eten. Even leek het of we alles moesten afzeggen, maar Food Cabinet kwam met een super leuke aangepaste actie, en die bleek geweldig uit te pakken. Misschien wel de beste PR actie voor Power to the Pieper ooit?!”

Zsuzsan Proos, Nederlandse Aardappel Organisatie 

De grootste stamppot van Nederland

Om de nieuwe aardappeloogst van 2020 groots te vieren, nodigden we meesterchef Robert Kranenborg uit om de grootste stamppot van Nederland te bereiden. Hiervoor lieten we speciaal een grote pan maken met een inhoud van maar liefst 1.500 liter. Meer dan 1.000 gezinnen kregen 8 oktober coronaproof een gezinsportie andijviestamppot met groentejus thuisbezorgd.

 

Stamppot

Meer activaties

Hieronder een kleine greep (er is nog zoveel meer!) uit de gerealiseerde projecten, langzaam teruglopend in de tijd:

  • 2022: De duurste stamppot ter wereld 
  • 2022: De tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag, nu bij 5 telers door het hele land.
  • 2022: Blue Monday: Pieper je humeur op
  • 2021: De Stamppotwagen
  • 2021: De eerste editie van de Nationale Aardappelrooidag
  • 2021: Het kookboek Zo Gepiept
  • 2020: De grootste stamppot van Nederland
  • 2019: De Mini Piepershow – Een culinaire pieper-ontdekkingsreis voor mini chefs in spé. In een kinderkookworkshop werden 10 kinderen ondergedompeld in de wereld van de aardappel. TV-chef Hugo Kennis nam ze  mee naar een aardappelteler, leerde ze alles over aardappels rooien en dook de keuken in voor drie makkelijk, snelle en overheerlijke gerechten met de pieper in de hoofdrol.
  • 2018: De Piepershow – Een minuscuul pop-up restaurantje op de Amsterdamse Wallen. Een peeskamertje werd omgetoverd tot Piepershow. Bezoekers konden aanschuiven bij chefs Freek van Noortwijk en Guillaume de Beer die ze in tien minuten, in drie gangen, in een unieke en intieme restaurantervaring lieten kennismaken met de sensuele verleiding van de aardappel.
  • 2018: Koken met Kids vlogs – Chef Naresh Ramdjas kookt met kinderen recepten die makkelijk samen thuis zijn na te maken om zo ouders te inspireren samen met hun kinderen te koken.
  • 2017: Nieuwe aardappels video met Miljuschka Witzenhausen.
  • 2017: De grootste Bevrijdingsmaaltijd van het land.
  • 2017: De tweede editie van het Aardappelcongres.
  • 2016: Het Power to the Pieper kookboek. In samenwerking groente- en kooboekexperts werden de allerlekkerste aardappelrecepten gebundeld en uitgegeven.
  • 2016: Piepermobiel: Met een foodtruck trokken Miljuschka Witzenhausen en Hugo Kennis langs een aantal locaties in Nederland om mensen te trakteren op lekkere aardappelhapjes.
  • 2016: De eerste editie van het Aardappelcongres, waar professionals met elkaar in gesprek gingen over de rol van de aardappel in ons dieet. Ook werd het Kennisplatform gelanceerd.
  • 2015: Pieperdiner in Rijks. Na een online campagne waarin superfoods op de hak genomen werden, kregen journalisten en influencers een tour door het Van Gogh museum en werden ze getrakteerd op een Pieperdiner van chef Joris Bijdendijk.
Kookvideo's voor Power to the Pieper

Over de Nederlandse Aardappel Organisatie

De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) behartigt de belangen van de Nederlandse aardappelhandel. De organisatie participeert in diverse (internationale) organisaties en is vraagbaak voor buitenlandse bedrijven. Voor de leden worden cursussen en evenementen georganiseerd en nieuws verspreid via het vakblad Aardappelwereld Magazine.

Samenwerkingen

Voor de campagne Power to the Pieper hebben we samengewerkt met:

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Sebastiaan Aalst via sebastiaane@foodcabinet.nl of 020 22 33 161

Sebastiaan Aalst