De aardappel vaker op het bord bij jonge gezinnen

Nederlandse Aardappel Organisatie

De aardappel. Een veelzijdige, voedzame, gezonde en lokaal geteelde groente. Maar toch zo bescheiden. Té bescheiden misschien wel, want met name jonge gezinnen zien ‘m steeds vaker over het hoofd. Die aardappel. Hij verdient beter. Daarom voert Food Cabinet met “Power to the Pieper” al sinds 2015 campagne voor de Nederlandse Aardappel Organisatie.

DE KWESTIE

Hoe vertel je het mooie verhaal van de aardappel en zorgen we dat de aardappel weer onderdeel wordt van de favoriete gerechten bij jonge gezinnen? Met die vraag kwam de Nederlandse Aardappel Organisatie bij Food Cabinet. En het is een mooi verhaal: de aardappel combineert de beste eigenschappen die voedsel kan hebben: hij is een voedzaam ingrediënt dat duurzaam geteeld wordt, bij u om de hoek in de polder. Hij is gezond. En: hij is een culinaire duizendpoot. Veelzijdig en smaakvol. Wat wil je nog meer?

CAMPAGNECONCEPT

Power to the Pieper! Met deze krachtige positionering zorgen we voor een flinke dosis aandacht voor de aardappel. Door de aardappel meer likeability te geven, zorgt Food Cabinet dat de doelgroep van jonge gezinnen nieuwsgierig wordt en ervoor open staat zich te laten inspireren. Er werd een brede campagne opgezet waarmee de aardappel door middel van live events, ludieke acties en een uitgebreide, doorlopende social media campagne het hele jaar top-of-mind wordt gehouden.

Sinds 2015 draagt Food Cabinet zorg voor de doorlopende social media campagne voor Power to the Pieper. De doelgroep wordt op regelmatige basis gevoed met inspiratie in de vorm van aardappelrecepten, aardappelnieuwtjes en aardappelfeitjes. Omdat social media continu veranderen, wordt snel geschakeld en creëert Food Cabinet de juiste content voor de doelgroep.

Power to the Pieper Joris Bijdendijk, Power to the Pieper, Rijksdiner
Verschillende onderdelen van de campagne: Pieperrecept, Joris Bijdendijk tijdens het Pieperdiner in Rijks en het Power to the Pieper kookboek.
Power to the Pieper

RESULTATEN

Hieronder een kleine greep (er is nog zoveel meer!) uit de gerealiseerde projecten, langzaam teruglopend in de tijd:

  • 2018: De Piepershow – Een minuscuul pop-up restaurantje op de Amsterdamse Wallen. Een peeskamertje werd omgetoverd tot Piepershow. Bezoekers konden aanschuiven bij chefs Freek van Noortwijk en Guillaume de Beer die ze in tien minuten, in drie gangen, in een unieke en intieme restaurantervaring lieten kennismaken met de sensuele verleiding van de aardappel.
  • 2018: Koken met Kids vlogs – Chef Naresh Ramdjas kookt met kinderen recepten die makkelijk samen thuis zijn na te maken om zo ouders te inspireren samen met hun kinderen te koken.
  • 2017: Nieuwe aardappels video met Miljuschka Witzenhausen.
  • 2017: De grootste Bevrijdingsmaaltijd van het land.
  • 2017: De tweede editie van het Aardappelcongres.
  • 2016: Het Power to the Pieper kookboek. In samenwerking groente- en kooboekexperts werden de allerlekkerste aardappelrecepten gebundeld en uitgegeven.
  • 2016: Piepermobiel: Met een foodtruck trokken Miljuschka Witzenhausen en Hugo Kennis langs een aantal locaties in Nederland om mensen te trakteren op lekkere aardappelhapjes.
  • 2016: De eerste editie van het Aardappelcongres, waar professionals met elkaar in gesprek gingen over de rol van de aardappel in ons dieet. Ook werd het Kennisplatform gelanceerd.
  • 2015: Pieperdiner in Rijks. Na een online campagne waarin superfoods op de hak genomen werden, kregen journalisten en influencers een tour door het Van Gogh museum en werden ze getrakteerd op een Pieperdiner van chef Joris Bijdendijk.
Kookvideo's voor Power to the Pieper

Social media

#POWERTOTHEPIEPER

Over de Nederlandse Aardappel Organisatie

De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) behartigt de belangen van de Nederlandse aardappelhandel. De organisatie participeert in diverse (internationale) organisaties en is vraagbaak voor buitenlandse bedrijven. Voor de leden worden cursussen en evenementen georganiseerd en nieuws verspreid via het vakblad Aardappelwereld Magazine.

Samenwerkingen

Voor de campagne Power to the Pieper hebben we samengewerkt met:

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Willem Stohr via willem@foodcabinet.nl of 020 22 33 161

Willem Stohr