Samen zetten we lekker, lokaal en gezond eten op tafel

De Gezonde Stad

Zo dicht als voedsel bij ons dagelijks leven staat, zo ver zijn we verwijderd geraakt van de oorsprong ervan. Zeker in een verstedelijkt gebied als Groot Amsterdam. Onze dagelijkse maaltijd legt gemiddeld 30.000 kilometer af. En dat terwijl in en rond Amsterdam de hele schijf van vijf wordt geproduceerd op een duurzame manier! Daarom is er Van Amsterdamse Bodem.

Een duurzame, gezonde en inclusieve voedselomgeving

Van Amsterdamse Bodem is hét platform waar bezoekers alle smaken van de stad en haar omgeving met elkaar kunnen delen en vieren. Van de Syrische kaasmaker tot de plaatselijke Kombucha brouwerij, van sopropoteler tot volkstuinier, van wethouder tot schooljuf en van trendy foodie tot AVG-fan; op Van Amsterdamse Bodem komt alles en iedereen samen. We geven tips om met elkaar te eten, te koken, de beste boodschappen van dichtbij te vinden en om te zorgen dat lekker lokaal, gezond en duurzaam voedsel aantrekkelijk en toegankelijk is voor iedereen

Eten wat de stad schaft

In samenwerking met De Gezonde Stad ontwikkelde Food Cabinet in 2021 een nieuwe strategie voor Van Amsterdamse Bodem met meer aandacht voor de consumenten. Met het thema ‘Eten wat de stad schaft’ en een aantal nieuwe contentproducties nodigen we de komende maanden Amsterdammers uit om te proeven van alles wat de stad ons te bieden heeft en met elkaar te genieten van lekker, lokaal, duurzaam en gezond voedsel. Hierbij schenken we nog meer aandacht aan de diversiteit die de stad te bieden heeft.

Chef Vanja van der Leeden, Italo-Indo pasta en Amsterdammers voor de wervingscampagne van het onderzoek.

De Smaak van Amsterdam

Om meer Amsterdammers te betrekken bij Van Amsterdamse Bodem zijn we op zoek gegaan naar De Smaak van Amsterdam. Maar hoe we de smaken van de stad beleven, is voor iedereen anders. Zou het toch mogelijk zijn om de smaak te vangen? Op basis van al die miljoenen unieke en authentieke smaken die onze stad geur en kleur geven? Samen met Future of Food Institute hebben we een groot onderzoek gedaan naar de eetgewoonten van Amsterdammers: hun lievelingsgerechten, veel gebruikte groenten en specerijen, de samenstelling van het eetgezelschap en ook waar zij boodschappen doen. Het blijkt dat de Amsterdammer dol is op de Italiaanse en Indonesische keuken en dat onze stadsgenoten graag uit eten gaan. 81% geeft aan normaal gesproken een keer per maand een restaurant te bezoeken en maar liefst 38% doet dit één keer per week. Verder valt op dat de Amsterdammer vooral de variatie in restaurants enorm waardeert en dat het bewuste eters zijn. 30% van de Amsterdammers is flexitariër en water is favoriet als drankje bij de maaltijd. Voor meer uitkomsten kijk je op vanamsterdamsebodem.nl.

De onderzoeksresultaten hebben we gedeeld met chef Vanja van der Leeden en op basis daarvan ontwikkelde zij een heerlijk en uniek recept: Italo-Indo pasta met sambalbloemkool en rijsttopping. Het eerste bordje werd geserveerd aan Kinderburgemeester Dominic.

De presentatie van de onderzoeksresultaten en het recept was op 11 juni in de Centrale Markthal van Amsterdam. De plek die van oorsprong de buik van Amsterdam vormt, van waaruit alle restaurants en winkels van de stad werden voorzien van eten. Om de hele stad mee te laten delen in deze heerlijke maaltijd is Van Amsterdamse Bodem een samenwerking aangegaan met BuurtBuik, Stichting Dappere Dames, Stichting Hoop voor Morgen en Regenbooggroep. Met behulp van deze stichtingen werden nog eens 160 Italo-Indo pasta’s uitgedeeld aan inwoners van Amsterdam die een voedzame maaltijd goed kunnen gebruiken.

Hoe Van Amsterdamse Bodem tot stand kwam

In 2016 klopte de Gemeente Amsterdam bij Food Cabinet aan met het volgende vraagstuk; “We willen graag een plek creëren waar alle voedselinitiatieven van de stad bij elkaar komen, waar kennis en informatie over ondernemen in voedsel te vinden is en waar initiatiefnemers makkelijk met elkaar in contact kunnen komen om van elkaar te leren.” Dit was de start van Van Amsterdamse Bodem. Het online platform werd in 2017 voor het eerst gelanceerd met een evenement in Pakhuis de Zwijger. Het platform had hiermee in eerste instantie voornamelijk tot doel om een goed overzicht te bieden van alle voedselinitiatieven in de Metropoolregio Amsterdam. De secundaire doelstellingen waren het ontsluiten van informatie (via de loketfunctie op de website) en het makkelijk met elkaar in contact brengen van verschillende initiatieven door het delen van alle evenementen die er op dit vlak georganiseerd werden. Zo konden voedselondernemers elkaar ontmoeten.

Van 2017 tot en met 2020 is het platform door Food Cabinet onderhouden en zijn er verschillende mooie contentproducties gemaakt zoals ‘Op Eetsafari door…’, waarbij Samuel Levie op zoek ging naar de leukste eettentjes, bakkers, stadstuinen en andere voedselinitiatieven per stadsdeel. In 2021 is het tijd voor een nieuwe aanpak. De Gezonde Stad neemt het dagelijks onderhoud van het platform en het community management over van Food Cabinet en Food Cabinet richt zich op de strategie en verschillende PR-acties gedurende het jaar.

De Gezonde Stad

De Gezonde Stad is een stichting die Amsterdam duurzaam en gezond wil maken. Dit doen zij door samen met een community van Amsterdammers en andere koplopers uit de stad projecten en events te starten en bewoners met duurzame initiatieven te ondersteunen.

 

Samenwerkingen

Van Amsterdamse Bodem is onderdeel van De Gezonde Stad en wordt mede mogelijk gemaakt door Food Cabinet, Gemeente Amsterdam, Rabobank, OVEGA, Future of Food Institute en een netwerkraad.

Voor de campagne hebben we samengewerkt met:

  • Verantwoordelijke bij de opdrachtgever: Annick Mantoua, Jitske van der Goot en Ananda Binkhorst
    Lidian van Megen: fotografie wervingscampagne De Smaak van Amsterdam
    Vanja van der Leeden: chef recept
    Future of Food Institute: onderzoek naar de Smaak van Amsterdam
    Ingrid Hofstra: Fotografie PR event

Meer weten?

Neem contact op met Lin Kiekebosch via lin@foodcabinet.nl of 020 22 33 161

Bekijk meer projecten