Aandacht voor groente- en fruitsector in tijden van crisis

GroentenFruit Huis en Nationaal Actieplan Groenten en Fruit

De groente- en fruitketen zet alles op alles om iedereen van voldoende verse groenten en fruit te voorzien. Altijd, maar helemaal in tijden van covid-19. Om aandacht te vragen voor de inzet van alle medewerkers in de groente-en fruitketen en om consumenten te inspireren vroeg GroentenFruit Huis aan Food Cabinet om een campagne te ontwikkelen.

Met de campagne ‘Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit’ zetten we de hele keten in het zonnetje: van telers en plukkers, verpakkers en handelaren, tot chauffeurs, vakkenvullers en de groente-en fruitspecialist. Daarnaast helpen we consumenten om juist nu volop voor groenten en fruit te kiezen.

Uitdagingen in tijden van corona

Het is voor iedereen merkbaar, het coronavirus heeft effect op ons dagelijks leven, hier en overal ter wereld. Ook in de groente-en fruitsector zorgt het virus voor onzekerheid. De uitdagingen in de keten zijn groot, maar iedereen in de groente-en fruitsector is hard aan het werk, en samen zetten zij alles op alles om verse producten te kunnen blijven leveren. Deze positieve boodschap wil GroentenFruit Huis graag uitdragen naar zowel consumenten, als naar iedereen die werkzaam is in de sector.

Duidelijke hoofdboodschap

Om Nederland te vertellen dat de sector alles op alles zet om de groente- en fruit schappen vol te houden creëerden we een hoofdboodschap:

Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit.
Het leven in Nederland staat op z’n kop. Maar de tomaten kleuren nog net zo rood. De aardbeien en mango’s zijn straks even zoet. En de bloemkool groeit ook nu als kool. Terwijl het op straat steeds stiller wordt, groeien op onze velden en in kassen volop groenten en fruit. Duizenden mensen doen alles om al dat vers bij u thuis te krijgen. Ook nu. Van telers, plukkers, verpakkers en handelaren, tot chauffeurs, vakkenvullers en uw groente- en fruitspecialist. Zodat er op elk moment genoeg is om vers, gezond en gevarieerd te kunnen eten.

Van krant tot tv en radio

De kick-off van de campagne bestond uit een advertentie in de zaterdageditie van het Algemeen Dagblad (eerste van drie) en de lancering van de online commercial waarin we laten zien hoe hard de sector aan het werk is om Nederland te voorzien van verse groenten en fruit. Deze online commercial is vervolgens uitgezonden op de publieke zenders. Ook hebben we de hoofdboodschap verpakt in een radiocommercial en verspreid via digitale outdoor schermen.

 

 

Juist nu kiezen voor groenten en fruit

Als vervolg op het verspreiden van de hoofdboodschap willen we de consument ook inspireren om, juist in deze tijden, goed voor zichzelf te zorgen door voldoende verse groenten en fruit te eten. Hiervoor ontwikkelden we diverse social media posts welke doorlinken naar Veggipedia, de inspiratiesite met groente-en fruitrecepten.

#zorgenvoorgroentenfruit

Vanuit huis hebben we samen in een paar dagen tijd een prachtige campagne opgezet. We zochten naar een partnerschap om snel te kunnen schakelen en te reageren op de actualiteit. Dat hebben we in Food Cabinet gevonden en wij zijn enorm trots op en blij met het resultaat.

– Anne Marie Borgdorff, Projectleider NAGF

Van voldoende groenten en fruit tot inspiratie

Waar de eerste campagnevideo bedoeld was om de consument gerust te stellen dat de sector blijft zorgen voor voldoende groenten en fruit en om de harde werkers een hart onder de riem te steken, toont de tweede campagnevideo de diversiteit en gebruiksmogelijkheden van groenten en fruit. Ook geven we in deze fase aandacht aan de oorsprong van de producten en de inzet van de totale sector.

Extra inspiratie met weekmenu

Door de veranderende leefomstandigheden is het voor veel mensen een uitdaging om de hele dag te zorgen voor gezond en gevarieerd eten. We hebben daarom de handen ineengeslagen met foodbloggers Francesca Kookt, Gezonde Dutchies, Simone’s Kitchen en Brenda Kookt. Zij hebben gemakkelijke, lekkere én gezonde recepten gemaakt volgens de Schijf van Vijf.

De recepten van de bloggers bundelen we tot vier weekmenu’s om consumenten te helpen ook nu te kiezen voor groenten en fruit. Menusuggesties en een handige boodschappenlijst zorgen voor meer gemak. Ook houden de recepten rekening met seizoensgroenten en komen bepaalde producten vaker voor om voedselverspilling te voorkomen.

Bekijk het eerste weekmenu.

Simone's kitchen Francesca Kookt
Kleurrijke recepten van de foodbloggers
Brenda Kookt

Over de Opdrachtgever

Over GroentenFruit Huis

GroentenFruit Huis staat voor de belangen van bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit en is een bron van kennis en inspiratie. De leden vertegenwoordigen een aandeel van ruim 80% van de totale omzet (groenten en fruit) van € 14 miljard (incl. telersverenigingen).

Over Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF)

Het NAGF is een coalitie van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties die bestaande initiatieven bundelen en versterken. Het NAGF is door de overheid in het leven geroepen om de consumptie van groenten en fruit in Nederland gedurende 3 jaar (2017-2019) te stimuleren.

Samenwerkingen

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

  • Video director: Roby Kikic
  • Voice-over video en radiocommercial: Markoesa Hamer
  • Montage radiocommercial: Romanee Rodriquez
  • Copywriter: Maureen van den Akker
  • Vormgeving/DTP: Studio Doen

Meer weten?

Neem contact op met Sebastiaan Aalst via sebastiaan@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Sebastiaan Aalst