Een vers hoofdstuk voor Food Cabinet: nieuw eigenaarschap en uitbreiding management
11-2022
In de tien jaar die we inmiddels campagnevoeren voor een duurzamer, gezonder en eerlijker voedselsysteem heeft de tijd allesbehalve stilgestaan. Met andere behoeftes vanuit de sector, komen ook veranderingen bij ons bureau en creatieve werk kijken. We zijn er trots op om een nieuw hoofdstuk aan te kondigen en Kevin te verwelkomen als mede-eigenaar van het bureau. Helen blijft als aandeelhouder wel betrokken, maar draagt per 1 december haar operationele werkzaamheden over aan het management, bestaande uit Sebastiaan Aalst, Kevin Corcoran en Mette Ouborg, die de functie van Head of Account gaat vervullen. Tegelijkertijd markeert dit het begin van onze nieuwe aangescherpte positionering als creative agency.
Mensen met een positieve boodschap in beweging brengen
Bij onze oprichting door Helen, Samuel en Sebastiaan tien jaar geleden was duurzaam voedsel nog een niche. Veel issues als voedselverspilling, klimaat en biodiversiteit moesten destijds nog in relatie tot voedsel op de agenda worden gezet. Aan de hand van een altijd positieve boodschap brengen we mensen al tien jaar met onze campagnes in beweging. Acht jaar geleden waren wij zelfs het allereerste bureau in Nederland dat een campagne ontwikkelde voor een groentesoort: Big Bang Broccoli. En kijk bijvoorbeeld naar voedselverspilling: tien jaar geleden werd daar nog niet veel over gepraat, en inmiddels zijn er zelfs nationale én Europese doelstellingen. Ook werken er nu talloze bedrijven aan het terugdringen ervan.
Van agenderen naar het bereiken van het grote publiek
Er heeft op voedselgebied een enorm positieve verschuiving plaatsgevonden. Eerder praatten voornamelijk duurzame voedselbedrijven over duurzaam voedsel, maar de urgentie ervan is inmiddels doorgedrongen tot grotere merken, organisaties en overheden. We merken dat onze rol als bureau daardoor nu minder vaak gefocust is op het agenderen van issues, maar juist op het bereiken en overtuigen van het grote publiek. En we geloven erin dat juist dat de plek is waar we nu de meeste impact kunnen maken. De volgende stap is om naast de “donkergroene” consument ook dat bredere publiek mee te krijgen in de beweging. Tegelijkertijd is voedsel urgenter dan ooit, denk aan boerenprotesten, vraagstukken over het wereldvoedselprobleem en gezondheidsissues rondom obesitas. De aandacht voor goed eten is ongekend, en het is cruciaal dat daar op de juiste manier over wordt gecommuniceerd.
Nieuwe focus om nog grotere impact te maken
Kevin: “Naast duurzame voedselbedrijven zijn nu ook veel meer grotere organisaties, zoals fast movers en retailers, doordrongen van de urgentie van duurzaam, gezond en eerlijk eten. We geloven dat we met deze organisaties veel impact kunnen maken. We helpen ze graag bij hun duurzame communicatievraagstukken; om samen werk te maken van hun groene ambities. Met onze kennis, ervaring en grote netwerk zijn wij de beste partner om deze ambities te vertalen naar strategie en creatie. Dit deden we eerder al voor bijvoorbeeld partijen als Agrifirm, Albert Heijn, HEMA en Vermaat. Voor mij is het een droom om nu ook als ondernemer iedere dag op een creatieve manier te werken aan een duurzamer voedselsysteem.”
Helen: “De afgelopen tien jaar heb ik met veel energie gewerkt aan het agenderen van issues rondom duurzaam voedsel. Ik ben dan ook heel trots op ons stevige aandeel in de voedselbeweging. Het voelt voor mij als ondernemer als de kroon op mijn werk om Food Cabinet vanuit zo’n stevige basis over te kunnen dragen. Kevin is elke dag bezig om de kwaliteit van ons creatieve werk naar een nog hoger plan te trekken. Met zijn achtergrond in advertising kan hij de soms ingewikkelde onderwerpen op een verleidelijke en positieve manier behapbaar maken voor het grote publiek. Met de komst van Mette ben ik ervan overtuigd dat we als bureau mooie stappen kunnen gaan zetten en onze impact hiermee gaan vergroten. Zelf ga ik mij oriënteren op een nieuwe uitdaging en blijf ik met heel veel plezier als aandeelhouder betrokken bij dit prachtige bedrijf.”
Uitbreiding management
Deze verbreding van het portfolio vraagt ook om een versterking van ons accountteam. Per 1 december start Mette Ouborg als Head of Account. Mette over haar nieuwe rol “Ik kan niet wachten om met het volgende hoofdstuk van Food Cabinet aan de slag te gaan en verder te bouwen aan het projectteam.” Samen met Kevin en Sebastiaan vormt zij het management. Sebastiaan borgt alle kennis en ervaring van de afgelopen tien jaar, en ook Samuel blijft actief betrokken bij de organisatie en onze campagnes.
Op naar een nieuw decennium Food Cabinet vol creativiteit, spraakmakende campagnes en impact!