Aftrap International Year of Fruit and Vegetables 2021

12-2020

De Verenigde Naties heeft 2021 uitgeroepen tot ‘International Year of Fruit & Vegetables’ (IYFV). Dat betekent dat het nu echt tijd is voor actie! De norm van té weinig groente en fruit en te veel zoet, zout en vet eten moet veranderd worden. Daarom hebben wij samen met Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF) het initiatief genomen om te onderzoeken welke samenwerkingen er mogelijk zijn om het International Year of Fruit & Vegetables tot een succes te maken.  

Meer groente en fruit eten is niet alleen goed voor onze gezondheid, maar het biedt ook veel kansen voor duurzaamheid. Nederland heeft een sterke landbouwsector en er wordt een enorme diversiteit aan groente en fruit geteeld. Helaas zijn we nog geen koploper als het gaat om de consumptie van groente en fruit. Dit jaar is dus een uitgelezen kans om een boost te geven aan de consumptie van groente en fruit. 

Als Food Cabinet zetten wij onze ruime ervaring met het ontwikkelen van groente- en fruitcampagnes graag in. Denk bijvoorbeeld aan het ‘Ga voor kleur Lab’ en de campagne Big Bang Broccoli. Maar vergeet ook de campagnes voor boerenkool (Boerenkool Very Kool!), en aardappels (Power to the Pieper) niet! Het is voor ons dé manier om te laten zien hoe marketing kan worden ingezet voor de goede zaak. Wist je dat er 2000 keer zoveel marketingbudget wordt besteedt aan producten die ongezond zijn dan aan producten die goed voor ons zijn? Wij kijken ernaar uit om dit jaar nog meer campagnes voor groente en fruit te maken.

Samen met Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) organiseerden we een eerste bijeenkomst om het ‘International Year of Fruit & Vegetables’ af te trappen en te kijken naar mogelijke samenwerkingen om zoveel mogelijk impact te maken. De eerste partijen die zich hierbij hebben aangesloten zijn GroentenFruit Huis, Van Oers United, Koninklijke Vezet, Rijk Zwaan, UNICEF Nederland en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Wil jij ook aanhaken of met ons sparren over mogelijke ideeën? Neem dan contact op met Sebastiaan

Sebastiaan: ‘Er was zoveel enthousiasme bij de deelnemers aan de eerste bijeenkomst dat er is besloten om gezamenlijk een persbericht uit te sturen met een oproep aan andere partijen om zich ook aan te sluiten bij het initiatief van NAGF en Food Cabinet om samen invulling te geven aan International Year of Fruits & Vegetables in Nederland.’

Drie projecten die groente en fruit promoten: Ga voor Kleur Lab, Power to the Pieper en Big Bang Broccoli