Van boot tot bord, een goed verhaal

Marine Stewardship Council (MSC)

Het MSC keurmerk staat voor duurzame vis. Veel mensen zijn zich hiervan bewust, maar hebben nog weinig kennis over wat duurzame vis precies inhoudt. Om traceerbaarheid bekend te maken als één van de belangrijkste pijlers voor de betrouwbaarheid van het keurmerk, vroeg MSC Food Cabinet een campagne te ontwikkelen.

Samen met Pepijn “Faberyayo” Lanen, illustrator Merel Corduwener en animator Rens Wegerif maakten we een video die alle stappen laat zien die een vis doorloopt – van boot tot bord. Dit verhaal vertellen we aan de hand van de keten van de kabeljauw: een van de meest gegeten vissoorten in Nederland.

Van boot tot bord - een goed verhaal

Om het theoretische verhaal over traceerbaarheid behapbaar te maken vroegen we Pepijn Lanen om in zijn eigen woorden het verhaal over de herkomst van de kabeljauw te vertellen. Illustrator Merel en animator Rens creëerden van het verhaal een levendige commercial. De commercial is te zien op social media en NPO. Uit deze commercial knipten we vijf korte stukjes, die ieder een onderdeel uit de keten van de kabeljauw uitlichten. De commercial en de korte video’s sturen de consument door naar de landingspagina waar meer informatie te vinden is over traceerbaarheid.

Garantie op duurzame vis

Gemiddeld 30% van alle gevangen vis en schaaldieren krijgt een verkeerd label en/of een verkeerde beschrijving op de verpakking. Dat snijdt eerlijke, duurzame vissers en -handelaren in de vingers, en niet-gereguleerde vissers kunnen hun illegale praktijken ongemerkt blijven uitvoeren. Vis met het MSC keurmerk is gegarandeerd duurzaam, omdat de vis door de hele keten terug te herleiden is. Daarnaast weet je met het keurmerk niet alleen zeker dat je vis duurzaam gevangen is, maar draag je ook bij aan gezonde oceanen. Tijd om aan consumenten te laten zien dat het traceren van vis cruciaal is in het garanderen van duurzame vis!

Drie stappen uit de keten: van de boot, naar de visveiling en uiteindelijk bij de Hollandse visspecialist.

Meer kennis bij de consument

Maar wat houdt dat eigenlijk in, ‘traceerbaarheid’? MSC kan alle schakels in de keten van een vis nalopen; waar hij gevangen is, op welke veiling hij terecht is gekomen, wie hem heeft verwerkt en in welke supermarkt of visspecialist hij wordt verkocht. Van elke vis is altijd duidelijk waar hij vandaan komt, waar hij is geweest en wie ervoor verantwoordelijk was. Zo weet je zeker dat je vis van een duurzame bron komt en niet is vermengd met niet-gecertificeerde vis.

Deze boodschap geven we met de campagne door aan de consument. We geven meer achtergrondinformatie over traceerbaarheid om de kennis en positieve houding ten opzichte van het keurmerk te versterken. Op deze manier vergroten we het aantal MSC supporters, die ook een voorbeeldrol vervullen voor anderen. Het resultaat? Meer mensen die vaker MSC-gecertificeerde vis kopen.

Over MSC

Marine Stewardship Council is een internationale non-profitorganisatie die is opgericht om de visserij te verduurzamen. Het MSC keurmerk staat garant voor 3 uitgangspunten: het tegengaan van overbevissing, bescherming van ecosystemen bij de vangst en traceerbaarheid van de gevangen vis. Samen met visserijen, wetenschappers, bedrijven en natuurorganisaties zet MSC zich in voor het duurzaam bevissen van oceanen en voor het aanbod van een ruime sortering vis, schaal- en schelpdieren met MSC keurmerk aan de consument.

Samenwerkingen

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

OOK SAMENWERKEN?

Neem contact op met Kevin Corcoran via kevin@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Kevin Corcoran - creatief directeur Food Cabinet