Wat we doen
Food Cabinet ontwikkelt aanstekelijke en toegankelijke campagnes voor een voedselsysteem met toekomst. Dat doen we omdat wij geloven dat de sleutel tot een betere wereld letterlijk op ons bord ligt. Sinds de oprichting in 2012 richten we ons uitsluitend op voedselgerelateerde campagnes en programma’s.
Ons hele team is niet alleen gespecialiseerd in campagnevoeren en creatieve concepten ontwikkelen, maar weet ook hoe ons voedselsysteem in elkaar zit en wat de grote voedselvraagstukken zijn. We kennen de laatste consumententrends en ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering en we hebben een geweldig netwerk opgebouwd van chefs, producenten en voedselveranderaars door de hele keten.
Hierdoor blinken wij uit in publiekscampagnes en het programmeren van bijzondere events. Van groenten- en fruitconsumptie stimuleren tot een productlancering of het gesprek over voedselzekerheid en honger mobiliseren. Wij gaan geen uitdaging uit de weg!

Publieks Campagnes
Met onze campagnes laten we zien hoe lekker, leuk en makkelijk het kan zijn om bewuste keuzes te maken. Dit begint met het letterlijk behapbaar maken van een soms complexe boodschap. Met onze campagnes geven we mensen, van millennials tot ouders met jonge kinderen, een duwtje in de goede richting en bieden we altijd inspiratie en praktische tips om zelf aan de slag te gaan. Steevast met inhoud, vaak met een knipoog en altijd met een duidelijk handelingsperspectief.

Programma's events
Wij zijn goed in het leggen van waardevolle verbindingen. Wij vertalen de inhoud van een programma altijd in een sprekende vorm, waarmee deelnemers en bezoekers zich kunnen onderdompelen in een ervaring die hen lang bijblijft. We weten hoe we met slimme manieren interactie kunnen creëren en we zijn dankzij ons zeer uitgebreide netwerk altijd in staat om verrassende sprekers te programmeren. Ons netwerk strekt zich uit van chef tot beleidsmaker, van visser tot sojateler, van designer tot wetenschapper en van blogger tot boer. Door krachten te bundelen op alle niveaus in de keten en vastgeroeste patronen te doorbreken maken we van goed en gezond eten de nieuwe norm.
HOE WE TE WERK GAAN
Stap 1
Aanloopfase
Iedere campagne vraagt om een unieke aanpak. Daarom beginnen we elke opdracht met een uitgebreide kennismaking. Wat willen jullie bereiken en waarom? Om impact te creëren is het belangrijk om jouw wereld zo goed mogelijk te begrijpen. We vragen je het hemd van het lijf om tot de kern van jouw uitdagingen en ambities te komen.
Onderdelen in deze fase: kennismaking, briefing, debrief, doelstellingen, deliverables, offerte, timings/planning afstemmen, vorm van samenwerken.
Stap 2
Strategie
Al onze projecten en campagnes zijn erop gericht om mensen in beweging te brengen. Een solide strategie is daarvoor de basis. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen in 99% van de gevallen willen bijdragen aan positieve verandering, maar daarvoor moet je de drempel om te veranderen zo laag mogelijk maken en is het belangrijk om de juiste tools in handen te geven Het begrijpen van de doelgroep is daarvoor cruciaal. Wat zijn de beweegredenen van de doelgroep? Welke media gebruiken ze? Wanneer staan ze het meest open voor onze boodschap? Mensen activeren is waar een goede strategie voor ons over gaat.
Onderdelen in deze fase: doelstellingen formaliseren, doelgroep onderzoeken en vaststellen, hoofdboodschap, mediakeuze/middelenmix.
Stap 3
Creatie
De campagnestrategie vormt de basis voor het creatieve proces. We zorgen dat jouw boodschap zo aansprekend en relevant mogelijk is voor de beoogde doelgroep en dat we hen daarmee bereiken. We onderzoeken verschillende richtingen die we in nauwe samenwerking met jou uitwerken. We maken de boodschap letterlijk behap- en besnapbaar, door onze strategie in krachtige beeldtaal en slimme copy te vertalen. Kernwoorden van onze campagnes zijn positief, activerend, laagdrempelig en aantrekkelijk. Om onze campagnes tot een succes te maken, zetten we graag en veel ons netwerk van boeren, ondernemers, beleidsmakers, activisten en journalisten in. In deze fase haken we de juiste mensen aan die aansluiten bij het concept.
Onderdelen in deze fase: (campagne-) concept, communicatieplan, contentdesign, contentplanning, advertentieplan, netwerk inzetten, plan van aanpak, conceptpresentatie maken.
Stap 4
Uitvoering en monitoring
Het is tijd om het concept tot leven te brengen. Met een solide strategie en een creatief concept als basis zorgen we ervoor dat de campagne gaat leven bij de doelgroep. We kijken wie van onze specialisten – op gebied van programma, productie, communicatie en digitale strategie – aan de slag gaat. Ook tijdens de campagne houden we een vinger aan de pols. De beste (online) campagneresultaten behaal je vaak niet in één keer, maar door constant te optimaliseren. Tijdens een event zorgen we dat alles tot in de kleinste details klopt en dat het programma strak verloopt.
Onderdelen in deze fase: team samenstellen, (campagne-)design, contentontwikkeling, contentproductie, content opleveren, inkoop media, events organiseren, programma ontwikkelen, optimaliseren.
Stap 5
Rapportage en afronding
Een goede afsluiting is minstens zo belangrijk als een goede start. Aan het eind van het project maken we een rapportage van de resultaten, die ook presenteerbaar is aan andere betrokken partijen. In een evaluatie bespreken we graag met jou de resultaten en het proces, en kijken we vooruit naar mogelijkheden voor de toekomst.
Onderdelen in deze fase: rapportage, evaluatie.