De Bietenclub start met een collectieve campagne om de rode biet weer terug op het menu te krijgen
07-2023
Campagne Biet It van creative agency Food Cabinet moet de consumptie van rode bieten vergroten.
Een nieuw samenwerkingsverband van twee groenteveredelingsbedrijven, 15 Nederlandse bietentelers en twee verwerkers start met een collectieve communicatiecampagne getiteld Biet it om de groente weer top of mind te maken en terug op het menu te krijgen. Afgelopen vrijdag werd op een samenkomst in Zeewolde de Bietenclub als collectieve afzender van de campagne gelanceerd. De Bietenclub koos voor creative agency Food Cabinet voor de ontwikkeling van de jaarronde offline en online campagne.
Biet it: laagdrempelig en toegankelijk
De Biet It-campagne heeft als doel om de groente laagdrempelig en toegankelijk te maken en daarmee de consumptie te vergroten. De meeste consumenten zijn bekend met de biet, maar met name jongeren weten nog niet goed wat ze ermee moeten koken, of hoe ze deze moeten bereiden. Ook heeft de biet een wat oubollig en ingewikkeld imago. Volgens GFK onderzoek eet slechts 1 op de 3 mensen in Nederland biet, terwijl deze veel te bieden heeft op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. De campagne richt zich daarom op inspiratie met een bietentwist. Met een combinatie van een kennisplatform, social media content, activaties en PR wordt de biet zowel online als offline jaarrond top of mind bij de doelgroep.
Nu Bietenclub gelanceerd is, staat aankomende herfst de eerste activatie van de campagne op het programma. Kevin Corcoran, creatief directeur van Food Cabinet: “We zijn er trots op om nu aan de slag te gaan voor zo’n iconische groente als de biet, die afkomstig is van Nederlandse bodem. Met ons uitgebreide track record van collectieve communicatiecampagnes zoals ons werk voor Power to the Pieper hebben we er het volste vertrouwen in dat we gaan zorgen voor de definitieve comeback van de biet!”
Gerjan Snippe, Co-owner en Managing Director Beetz BV, mede-initiatiefnemer van de Bietenclub: “Fijn om samen met Food Cabinet deze campagne te voeren. Ook zij staan met de ‘voeten in de klei’ en we spreken dezelfde taal als het gaat om goed en lekker eten met behoud van een mooie leefomgeving.”
Onze PR-efforts zorgden ervoor dat de lancering van de Bietenclub niet te missen was in de media! Onder meer AD.nl, Nu.nl, De Stentor, Omroep Flevoland, en Food & Agribusiness deden verslag.