Fairtrade Original en Food Cabinet bundelen krachten
02-2019
Foodmerk Fairtrade Original en campagnebureau Food Cabinet slaan de handen ineen. Komend jaar werken ze samen aan het vergroten van de merkbekendheid én het aanspreken en activeren van een jonge doelgroep. Doel van Fairtrade Original is hun producten lokaal te produceren en boeren in het land van herkomst eerlijk te belonen. Vandaag start de eerste campagne voor het nieuwste product in het assortiment: Jackfruit, een plantaardig alternatief voor vlees, dat sinds 21 januari in de schappen ligt van Albert Heijn.
Lokaal produceren, eerlijk loon
Felice Uiterwijk, marketingmanager bij Fairtrade Original: “Het is onze missie om eerlijk eten en drinken voor iedereen toegankelijk te maken door een eerlijke handelsketens te bewerkstelligen. Door producten lokaal te produceren met ingrediënten uit die regio, ontvangen boeren een betere prijs voor hun producten en krijgt de lokale economie een boost. Ons assortiment met producten uit de wereldkeuken zijn lokaal bereid in o.a. Thailand, Sri Lanka en Indonesië, zoals currypasta’s, kokosmelk en sambal.
Plantaardig alternatief voor vlees
Fairtrade Original werkt samen met Food Cabinet aan uiteenlopende campagnes met het doel de merkbekendheid te vergroten onder een jonge doelgroep. De eerste campagne in deze reeks zet Jackfruit op de kaart als plantaardig alternatief voor vlees. Kevin Corcoran, creative director bij Food Cabinet: “In een tijd waarin steeds meer mensen zoeken naar plantaardige alternatieven voor vlees, biedt Jackfruit uitkomst. De vezelachtige structuur van deze tropische vrucht leent zich bijzonder goed voor heel veel verschillende toepassingen in de keuken. Tijdens een Jackfruit tour die we 5 februari organiseren rijden we in tuk-tuks door Amsterdam. Chefs bereiden gerechten van hun kaart en gebruiken Jackfruit als alternatief voor vlees. Van Rendang tot Couscous, Jackfruit weet zijn weg te vinden in elke keuken.” Jackfruit van Fairtrade Original zit in blik en is te vinden in het peulvruchtenschap.
Over Fairtrade Original
Fairtrade Original is een not-for-profit merk met meer dan 100 producten. Het 100% fairtrade foodmerk ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Fairtrade Original heeft meerdere wereldprimeurs op haar naam staan, waaronder fairtrade koffie in 1973 en fairtrade sambal in 2014. Winst die wordt gemaakt, wordt volledig geïnvesteerd in de doelstelling om eerlijk eten en drinken breed toegankelijk te maken. Fairtrade Original is vorig jaar uitgeroepen tot het meest inspirerende foodmerk in de Inspirerende 40 van 2018, een initiatief van Synergie.
Over Food Cabinet
Food Cabinet is hét campagnebureau dat werkt aan een voedselsysteem met toekomst. Met (online) campagnes, activaties, evenementen en programma’s maakt het gezond, duurzaam en eerlijk eten tot de norm. Het bureau werkt met een team van strategen en creatieven voor overheid, (branche)organisaties, NGO’s en merken met een missie.
Kijk voor meer informatie op www.fairtradeoriginal.nl