Helal Buurtsuper gaat voor gezond
05-2019
Negen ondernemers in Amsterdam Oost hebben de afgelopen weken gestreden voor de titel ‘Winnaar Publieksverkiezing Gezond Oost’. Buurtbewoners uit de Dapper-, Transvaal- en Indische buurt konden de afgelopen weken een stem uitbrengen op de ondernemer die volgens hen de grootste stappen heeft gezet om het voedselaanbod gezonder te maken. Food Cabinet ontwikkelde het concept en was verantwoordelijk voor de uitvoering.
Waarom Publieksverkiezing Gezond Oost?
In Amsterdam Oost werken ondernemers hard aan een gezonder voedselaanbod. Op de website van Ondernemers voor een Gezond Amsterdam is een greep uit deze lijst van ondernemers te vinden. Stadsdeel Oost wil met de Publieksverkiezing GO (Gezond Oost) deze ondernemers onder de aandacht brengen bij buurtbewoners en nog meer ondernemers oproepen om te werken aan een gezonder voedselaanbod. Helal buurtsuper kwam als trotse winnaar uit de bus met meer dan de helft van de stemmen. Dit is de tweede keer dat de Publieksverkiezing Oost gehouden werd. Aslan Versmarkt was de winnaar van vorig jaar.
Snoep ingeruild voor fruit
De bewoners van de Dapper-, Transvaal- en Indische buurt brachten de afgelopen weken fanatiek hun stem uit. Helal Buurtsuper bleek de grote favoriet onder de buurtbewoners. Eigenaresse Ayse Yuksel: ‘We hebben het snoep bij de kassa weggehaald en geven kleine kinderen nu een banaan mee. Veel gezonder!’
Vorige week was de feestelijke uitreiking van de Publieksverkiezing GO, waarbij de supermarkt een oorkonde en een cheque in ontvangst mocht nemen. Stadsdeelvoorzitter Maarten Poorter: “Ik vond het ontzettend mooi om te zien hoe trots deze ondernemers op hun prijs zijn en ze hebben ‘m echt verdiend. Ik hoop dat dit andere ondernemers ook aanspoort om meer met gezonde producten te werken!”
Activatie in de buurt
Deze activatie was niet alleen een middel om de ondernemers die zich inzetten in het zonnetje te zetten, maar ook om buurtbewoners op de hoogte te brengen van de inzet van de ondernemers om het stadsdeel gezonder te maken. Met zowel een off- als online campagne hebben we de verhalen van de ondernemers vertelt aan buurtbewoners. In totaal zijn er meer dan 35.000 buurtbewoners bereikt met de campagne.
Lees hier meer over de initiatiefnemer van Publieksverkiezing GO: Zo blijven wij gezond in Oost.