De aardappelverkiezing

Nederlandse Aardappel Organisaties (NAO)

PR
activatie | social content

De aardappel is van iedereen. Van jong tot oud, van frietliefhebber tot stamppotfan: voor elke smaak en voorkeur is er een aardappelgerecht. Met dit verbindende karakter organiseerden we de Aardappelverkiezing, een activatie waarin Nederland mocht stemmen op het favoriete aardappelgerecht. Het doel? De aardappel weer top of mind maken en positieve associaties versterken.

Proeven en stemmen

De campagne gebruikte herkenbare elementen van politieke campagnes – zoals posters, flyers en stemoproepen – maar dan met een knipoog. In een online voorverkiezing stemden zo’n 1000 mensen, waarbij friet, ovenschotel en stamppot als kanshebbers uit de bus kwamen.

Op 15 november, precies een week voor de Tweede Kamerverkiezing, openden we voor één dag een proef- en stemlokaal in de Posthoornkerk in Amsterdam. Met stemhokjes, stembiljetten en gerechten gecreëerd door chef Samuel Levie konden bezoekers proeven en stemmen.

Het resultaat?

Stamppot werd met 44% van de stemmen verkozen tot favoriet, en het nieuws werd direct gedeeld met de pers. De Aardappelverkiezing bereikte ruim 6 miljoen mensen en haalde 78 publicaties, waaronder Hart van Nederland en Q-Music.

Deze campagne heeft ons zilver opgeleverd in de categorie FMCG bij de Dutch PR Award 2024!

OOK SAMENWERKEN?

Neem contact op met Sebastiaan en kom een kop koffie drinken.