Beter Leven keurmerk op jouw boodschappenlijst

Dierenbescherming

Sinds 2007 stimuleert de Dierenbescherming met het Beter Leven keurmerk consumenten om in de supermarkt een diervriendelijkere keuze te maken. Hoewel het keurmerk middels de jaarlijkse Beter Leven Week veel aandacht heeft vergaard, wil de Dierenbescherming het bereik van het keurmerk ook buiten deze week om vergroten. Om op meerdere momenten in het jaar top-of-mind te zijn, slaat de Dierenbescherming de handen ineen met Food Cabinet.

Food Cabinet ontwikkelde een campagnestrategie die de consument helpt diervriendelijker in te kopen. Wij geloven dat kiezen voor dierenwelzijn een bewuste keuze is, en herinneren consumenten daaraan op het moment dat zij hun boodschappenlijst maken (nudging). Met drie campagnevideo’s laten we in drie campagnepieken zien dat het Beter Leven keurmerk een logische keuze is voor iedereen!

 

Kiezen voor dierenwelzijn

Boodschappers maken elke dag een hele hoop keuzes, keuzes die beter zijn voor henzelf, en keuzes voor de toekomst. Sommige keuzes zijn voor de hand liggend en voor andere keuzes moet de consument eerst wikken en wegen. Met de campagne maken we de keuze voor dierenwelzijn heel voor de hand liggend. Het doel van de campagne is de niet-frequente koper van het Beter Leven keurmerk altijd te laten kiezen voor het keurmerk. De campagne focust zich daarbij op de doelgroep die van geen naar één ster gaat omdat daar nog grote winst te behalen is. Maar van 2 naar 3 sterren moedigen we ook van harte aan!

Inspelen op identiteit

Producten met het Beter Leven keurmerk zijn vaak duurder dan gangbare producten. Het is dus cruciaal om in te spelen op de motivatie van de consument om voor het keurmerk te kiezen. Stap één in het ontwikkelen van de strategie was het in kaart brengen van de motieven van mensen om te kiezen voor dierenwelzijn. Hieruit bleek dat een groot gedeelte van de boodschappers die bereid zijn om meer te betalen voor een product, dit vaak doen vanuit egoïstische motieven in plaats van de veelgebruikte altruïstische motieven (zoals “het is beter voor de wereld”). Vanuit het egoïstische motief kiezen boodschappers voor een bepaald product omdat het goed is voor henzelf of omdat het bijdraagt aan hun identiteit, en dus aan het gevoel van “erbij horen”. Juist daar spelen we met deze campagne op in.

Met drie campagnevideo's herinneren we iedereen op relevante momenten aan dierenwelzijn.

“Food Cabinet heeft al jaren ervaring met dergelijke vraagstukken en vandaar dat we hen het vertrouwen hebben gegeven een online campagne voor ons te ontwikkelen die in februari uitgerold zal worden.”

Liselotte de Rooij, sr. Communicatieadviseur van de Dierenbescherming

Op het juiste moment aanwezig zijn

We kiezen heel bewust de momenten waarop de campagne zichtbaar is. Dit doen we ten eerste door het te koppelen aan een bepaald seizoen, gerecht of ingrediënt, daarnaast door het heel gericht te vertonen aan mensen die op zoek zijn naar kookinspiratie.

In deze campagne herinneren we iedereen op het relevante momenten aan dierenwelzijn. Dit doen we met een korte, bondige en enkel met één antwoord te beantwoorden vraag: “Staat dierenwelzijn al op jouw boodschappenlijst?”. Het is de friendly reminder en een logische vraag om te stellen.

Met de nieuwe campagnevideo’s sluiten we aan bij ‘Beter Leven? Check het label even!’ dat wordt gebruikt in de Beter Leven week.

Over de Dierenbescherming

Het Beter Leven keurmerk is een Nederlands keurmerk voor vlees, eieren en zuivel. Het keurmerk werd in 2007 gelanceerd door de Dierenbescherming en is te vinden in de supermarkt. Het keurmerk staat afgebeeld op vele verpakkingen van vlees-, eieren- en zuivelproducten. Voor de productie hiervan zijn dieren nodig. Draagt een product het keurmerk dan hebben deze dieren onder diervriendelijkere omstandigheden geleefd. Met het keurmerk helpt de Dierenbescherming consumenten bij het maken van een diervriendelijkere keuze, door middel van een drie-sterrensysteem. “Wie dieren wil beschermen, dient ze natuurlijk niet op te eten. Dit is waar, maar de realiteit is dat 95% van de Nederlanders geregeld vlees eet. Die Nederlanders worden niet allemaal vegetariër. De Dierenbescherming wil er ook zijn voor de dieren in de vee-industrie en probeert met het Beter Leven keurmerk van binnenuit de vee-industrie diervriendelijker te krijgen.”

Kijk hier voor meer informatie over de Dierenbescherming

Samenwerkingen

Voor deze campagne hebben we samengewerkt met:

  • Opdrachtgever: Dierenbescherming
  • Verantwoordelijk bij Dierenbescherming: Liselotte de Rooij (senior communicatieadviseur)
  • Regisseur/Productie: Roby Kikic
  • DOP: Rick Bruins
  • Geluid: Ronald van der Spek
  • Gaffer: Leon Valero
  • Set/Art: Peggy de Bruin
  • Set/Art: Wessel Herbschleb
  • Styling: Fieke Nicolai
  • Visagie: Lindelotte Van Der Meer

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Kevin Corcoran via kevin@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

kevin corcoran met biet, foto mitchell van voorbergen