Houd afstand, maar koop dichtbij

Eigen initiatief van Food Cabinet en Taskforce Korte Keten

Door de coronacrisis worden lokale voedselproducenten door heel Nederland keihard getroffen. Bedrijven die normaal gesproken hun mooie waren, zoals brood, groenten, fruit en zuivel, leveren aan de horeca zien – met het sluiten van alle restaurants – hun omzet in één klap verdwijnen. Daarom roepen wij samen met Taskforce Korte Keten heel Nederland op om lokale producenten in de armen te sluiten en korte ketens op te bouwen #supportyourlocalsNL.

Horecastop

Ook Samuel Levie, mede-oprichter van Food Cabinet en eigenaar van Brandt & Levie en Butcha Kombucha, zag met het sluiten van de horeca problemen voor zijn bedrijven. Hij kon thuis naar het nieuws blijven staren, of de handen uit de mouwen steken. Het idee om in Amsterdam met een groep producenten een #supportyourlocalsNL pakket te gaan aanbieden was geboren. En met succes. Er zijn inmiddels maar liefst 7.000 boxen verkocht.

Maar niet alleen in Amsterdam, maar in heel Nederland hebben lokale ondernemers het zwaar. En daarom startte Food Cabinet, samen met de Taskforce Korte Keten, de campagne en beweging #supportyourlocalsNL. Hiermee roepen we iedereen op zoveel mogelijk bij lokale ondernemers te kopen en om zelf korte ketens te starten. Zo steunen we de ondernemers die het nu hard nodig hebben.

Open source campagne

Iedereen kan de lokale producenten helpen, en dus zorgden we ervoor dat kan iedereen kan meedoen aan de campagne.

Voor ondernemers

Ondernemers kunnen hun producten aanbieden door onder de hashtag #supportyourlocalsNL een bericht op social media te plaatsen. Met de campagne worden voedselproducenten opgeroepen om een korte keten samenwerking op te zetten in hun eigen netwerk. Wij ondersteunen ze met een communicatie-toolkit en geven de ondernemers een zo groot mogelijk podium via onze kanalen. Op deze manier kunnen producenten blijven doen waar ze goed in zijn en kunnen consumenten genieten van mooie producten.

Voor consumenten

Naast het ondersteunen van de producenten roepen we met de campagne ook consumenten op om zoveel mogelijk producten van lokale ondernemers te kopen, in plaats van te hamsteren in de supermarkt. Daarnaast kan iedereen ambassadeur zijn van de campagne door de communicatiematerialen uit de toolbox in te zetten en de hashtag te gebruiken.

Om de zoektocht naar initiatieven zo makkelijk mogelijk te maken ontwikkelt Food Cabinet een nieuw platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Op deze website staat een overzicht van alle initiatieven en geven we ook tips en tricks aan voedselproducenten die zelf willen starten.

Reclame

Ook ontwikkelde we deze reclame die vanaf 9 april een week lang op TV te zien is. Ook werken we aan een grote outdoorcampagne langs de snelwegen. Niemand kan meer om deze beweging heen.

Food Cabinet verzorgt de media-aandacht en zorgt ervoor dat de initiatieven zichtbaar worden op social media om zo de vraag naar lokale producten te vergroten. Taskforce Korte Keten zet zich in om de lokale initiatieven te ondersteunen en bij elkaar te brengen.

Support Your Locals bij Jinek

Food Cabinet en Taskforce Korte Keten

De campagne is een samenwerking tussen de Taskforce Korte Keten, en campagnebureau Food Cabinet en wordt gedragen door een groeiend netwerk van lokale ondernemers en voedselproducenten door heel Nederland. Support Your Locals is een open en inclusieve beweging. Consumenten en lokale voedselproducenten zijn onze ambassadeurs. Samen met hen zorgen we dat het aanbod én de vraag naar lokale producten steeds groter wordt. Deze campagne is mede mogelijk gemaakt door steun van Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, alle twaalf provincies, Rabobank en Stichting DOEN.

Samenwerkingen

Voor de campagne #supportyourlocalsNL hebben we samengewerkt met:

  • #supportyourlocalsnl is een initiatief van Food Cabinet en Taskforce Korte Keten
  • Website – Wunderwald
  • Reclame video en regie – The Foodwire
  • Reclame productie –  Anouk Dingelstad
  • Reclame ‘acteurs’ – voedselproducenten bij jou om de hoek
  • Vormgeving – Studio DOEN

Meer weten over deze campagne?

Neem contact op met Helen via helen@foodcabinet.nl of 020 22 33 161.

Helen Kranstauber