5 lessen van inspirerende voedselinitiatieven in Londen

03-2020

Afgelopen week was een deel van het Food Cabinet team in Londen om ons internationale netwerk te versterken en inspiratie op te doen bij organisaties die zich net als wij inzetten voor goed en gezond voedsel. Helen vertelt over hun ervaringen en check vooral ook Kevin’s restaurantrecensies.

Londen barst van de voedselveranderaars en de stad zelf heeft al jaren een ambitieuze voedselstrategie. En dat is nodig ook. Deze metropool met ruim 8 miljoen inwoners heeft te maken met alle moderne uitwassen die ons voedselsysteem vandaag de dag met zich meebrengt. In Londen heeft 38% van de kinderen tussen de 10-11 jaar overgewicht of obesitas en leven meer dan 2.3 miljoen mensen onder de armoedegrens. Een grote groep Londenaren heeft daardoor geen toegang tot voldoende goed en gezond voedsel. Van al het verse voedsel dat we zien wordt het merendeel geïmporteerd van buiten Engeland en als je denkt dat er in Nederland een kloof is tussen boeren en burgers, probeer dan maar eens vanuit het drukke centrum snel op een boerderij te komen. Maar er gebeurt ook heel veel moois in deze drukke, maar prachtige wereldstad! Londen bruist van alle voedselinitiatieven: van hippe restaurants die lokaal eten serveren tot de tientallen moestuinprojecten in alle ‘boroughs’ en van de buurtinitiatieven die koken van eten wat anders zou worden weggegooid tot de gezonde, warme, schoollunches. Londen herbergt dan ook een groot netwerk van voedselorganisaties die ons, als Food Cabinet, enorm inspireren. Wij zochten ze op!

 

Bite Back 2030
Het recht op op een gezonde voedselomgeving voor jongeren

De stad Londen en Engeland als geheel – heeft net als zoveel landen ter wereld – te maken met een steeds groter wordende obesitas-epidemie. Dat onze voedselomgeving hier een grote rol in speelt, begint steeds meer aandacht te krijgen van politici, maatschappelijke organisaties en bewegingen. Zo ook van Bite Back 2030. Deze ‘youth led movement’ strijdt voor een gezonde voedselomgeving voor ieder kind. De organisatie werd in 2018 opgericht door Jamie Oliver en heeft inmiddels een heel team verzameld dat gestaag bouwt aan een bottom-up beweging voor en door jongeren. Via social posts en video’s onthult Bite Back het manipulatieve effect dat ongezonde marketing heeft op onze dagelijkse voedselkeuzes (check de video hieronder!). Op Jamie Oliver Headquarters in Londen ontmoetten we James Toop, de CEO van de organisatie.

Helen: “Het mooie van Bite Back 2030 is dat zij echt investeren in het mobiliseren van jonge mensen. Deze jonge generatie is erg ontvankelijk voor marketing en spendeert veel tijd op sociale media, waar veel reclame wordt gemaakt voor ongezond eten, vaak via influencers. Bite Back 2030 is bezig met een lobby richting bedrijven en politiek om strengere regulering op ongezonde reclames af te dwingen en te zorgen voor een gezonde voedselomgeving voor kinderen, bijvoorbeeld rondom scholen. Wij blijven dit initiatief zeker volgen en zijn in gesprek om te kijken hoe deze aanpak in Nederland zou kunnen werken”

 

Chefs Manifesto
Een internationaal netwerk van chefs dat zich inzet voor SDG2

Helen: “Op het EAT FORUM afgelopen jaar ontmoette ik Paul Newham van het Chefs Manifesto. Dit is een netwerk van tientallen chefs van over de hele wereld, van Peru tot Nigeria en van India tot Engeland, die zich inzetten voor Sustainable Development Goal 2: het beëindigen van honger, gezond voedsel voor iedereen en duurzame landbouw. De energieke club chefs laat op een hele toegankelijke manier zien hoe belangrijk goed en voedzaam eten is”.

Het netwerk van chefs is over de hele wereld actief tijdens evenementen, congressen en gesprekken tussen wereldleiders. Food Cabinet zal het Chefs Manifesto gaan ondersteunen om ook in Nederland enkele activiteiten uit te voeren. Bekijk de website voor een overzicht van het manifest en de chefs

The Food Foundation: Peas Please
Stimuleren van een grote aanbod van groenten in Engeland

Een groter aanbod van groenten in heel Engeland. Dat is de missie van het Peas Please project dat gerund wordt door Anna Taylor van de NGO The Food Foundation sinds 2016. Projectleider Rebecca Tobi vertelt ons dat er een gapend gat is tussen hoeveel groenten mensen willen eten, en wat ze daadwerkelijk eten. Net als in Nederland eet maar een klein percentage van de mensen voldoende groenten per dag. Daar brengt Peas Please verandering in door haar partners zoals LIDL, Tesco’s en Sodexo een pledge te laten afleggen waarmee ze beloven om het aanbod van groenten makkelijker en toegankelijker te maken. In hun impact report van 2018 staat het resultaat tot nu toe: 4.8 miljoen extra porties groenten! Op dit moment hebben al meer dan 100 partijen een pledge gedaan en zal de groenteconsumptie in Engeland hopelijk de komende jaren alleen maar stijgen.

Peas Please richt zich op vijf pijlers:

  1. Het verbeteren en vergroten van het groentenaanbod van eigen bodem
  2. Het verbeteren van de placering van groenten en het vergroten van de porties
  3. Zorgen voor toegang tot voldoende groenten voor kwetsbare groepen
  4. Veranderen van het groentenimago via campagnes en vernieuwende gerechten
  5. Betrekken van steden en organisaties (zoals scholen) om zelf actie te ondernemen
Sebastiaan: “Het Peas Please project is een inspirerende en effectieve aanpak, die wellicht in Nederland ook goed zou kunnen werken. Ook hier hebben we te maken met slechts 5% van de Nederlanders die voldoende groenten (en fruit) eten. Er ligt een enorme uitdaging om te zorgen dat we groenten makkelijk en toegankelijk maken voor alle mensen in Nederland. Dat is niet alleen lekker, maar ook heel belangrijk voor een gezonde toekomst.”

 

The London Food Board
Toegang tot goed en gezond voedsel voor alle Londenaren

Precies een jaar geleden ging het verbod op ongezonde marketing in al het OV-transport in Londen van start. Hiermee werd in een klap 40% van alle reclame-oppervlakte in Londen ontdaan van fast food reclames. Een flinke overwinning, aldus Mark Ainsbury, ambtenaar binnen de Greater London Authority en – samen met de London Food Board – verantwoordelijk voor de totstandkoming van de London Food Strategy. De stad is al jaren zeer actief op het gebied van voedsel vertelt Mark. Londen is aangesloten bij het internationale C40 stedennetwerk en heeft zich daarmee gecommitteerd aan de Good Food Cities Declaration.

“Mayors will use their procurement powers to change what kind of food cities buy, and introduce policies that make healthy, delicious and low-carbon food affordable and accessible for all”

Sebastiaan: “Wat Londen heeft gedaan door ongezonde marketing in het openbaar vervoer te verbieden is een stevige stap en hopelijk een aansporing voor heel veel meer gemeentes wereldwijd om hun rol te pakken in de strijd tegen overgewicht en voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. We weten uit onderzoek ook dat het inperken van ongezonde marketing nog effectiever is dan het vergroten van gezonde marketing.”

Toen Ken Livingstone en later Boris Johnson nog burgemeester waren, werd voedsel ook al als belangrijk onderwerp beschouwd, omdat het raakvlakken heeft met veel belangrijke stedelijke thema’s, zoals de economie, gezondheid, sociale inclusie en duurzaamheid. Inmiddels wordt Londen bestuurd door Sadiq Khan en is Claire Pritchard voorzitter van de London Food Board aan (zij zal binnenkort spreken op de Floriade Dialogues Summit in Almere). Mark vertelt ons dat er op dit moment druk wordt gewerkt aan een verder verbod op ongezonde marketing in de rest van Londen. Wij houden Londen de komende tijd in ieder geval goed in de gaten. Mocht je meer willen lezen, check hier de digitale versie van de London Food Strategy.

 

Met het Chef's Manifesto in handen, Eat Them To Defeat Them en het team op pad in Londen.

 

VegPower: Eat Them To Defeat Them!
Kinderen enthousiast maken voor groenten via coole campagne

We vielen met onze neus in de boter, want terwijl wij in Londen aankwamen, ging in heel Engeland de campagne ‘Eat Them To Defeat Them’ van start. Het was het tweede campagnejaar na een succesvolle start in 2019. De campagne is onderdeel van het landelijke Veg Power programma dat via campagnes en projecten de groentenconsumptie onder kinderen vergroot. Enkele wapenfeiten van de campagne; 650.000 kinderen die meer groenten zijn gaan eten als effect van de campagne en 18 miljoen ‘units’ meer groenten verkocht gedurende de campagneperiode.

Wij spraken een van de creatieve breinen achter de campagne, oud-marketeer Dan Parker. Ooit werkte Dan met zijn eigen reclamebureau voor de junk food industrie, maar kwam tot inkeer en nam – samen met andere partijen (zoals The Food Foundation) het initiatief tot Veg Power. Nu wil hij met het Veg Power programma – dat inmiddels een half miljoen kinderen bereikt – en de campagne heel Engeland veroveren en laten zien wat het effect kan zijn van marketing inzetten voor de goede zaak.

Helen: “De ‘Eat Them To Defeat Them’ campagne speelt briljant in op de belevingswereld van kinderen. Ik heb de campagnematerialen meteen thuis getest en het verslaan van de groentes en het sparen voor stickers is echt een leuke familie-activiteit! De campagne maakt ook slim gebruik van grote sponsordeals met TV-stations zoals ITV en samenwerkingen met bijna alle retailers. De campagne is zo aanstekelijk dat iedereen wil meedoen!”

Naast de lancering van de campagne op tv en social media, werd ook het scholenprogramma gestart in de week dat wij in Londen waren.

Jelleke: “Om aanwezig te zijn bij de lancering en kinderen zo enthousiast te zien worden voor groenten door het spelen van spelletjes was enorm inspirerend. Zo goed om te zien dat er een groep mensen is die snapt dat slimme marketing ook ingezet kan worden voor de goede zaak. Scholen hierbij betrekken is belangrijk, zodat ook de sociale omgeving van kinderen verandert en hier ook een gezond voedselaanbod beschikbaar is. ‘Eat Them To Defeat Them’: een slogan met een meer dan dubbele betekenis.”

 

Futerra
Change agency maakt duurzaamheid normaalste zaak van de wereld

Een veranderingsgezind bureau dat inhoud en logica combineert met een flinke dosis creativiteit. Het zou de omschrijving kunnen zijn van Food Cabinet, maar het gaat in dit geval over de change agency Futerra. Het bedrijf, bijna 20 jaar geleden, opgericht door Solitaire Townsend en Ed Gilipsie wil duurzaamheid zo aantrekkelijk maken, dat het vanzelfsprekend wordt. Het bedrijf adviseert grote bedrijven over hun duurzaamheidsstrategie en communicatie en is thought leader op het gebied van fashion en circulaire economie.

Helen: “De positieve houding van dit bureau is aanstekelijk. Futerra heeft een enorm groot netwerk en enorme kennis over duurzaamheid. Op het gebied van voedsel zijn ze nog niet heel actief, dus wellicht dat er hier in de toekomst mooie internationale samenwerkingen kunnen ontstaan.”

Eten in Londen

Geen trip naar Londen zonder ook een uitgebreid programma voor lunch en diner natuurlijk. Het aanbod aan restaurants is enorm, en ook gezonde ketens vind je op iedere straathoek, zoals LEONS of een vegan Pret-a-Manger. Mocht je naar Londen gaan, dan kunnen we de volgende foodspots van harte aanbevelen! Kevin is voor de gelegenheid jullie culinair recensent en en doet verslag van onze eet-adresjes!

Darjeerling Express 
Asma Khan runt haar restaurant met alleen maar vrouwen, en zet knallende smaken op tafel!

In haar stijlvolle restaurant in Soho staan alleen maar vrouwen in de keuken. Oprichter en chef Asma komt uit India en bezig zijn met eten was haar manier om te kunnen aarden in haar nieuwe thuisland Engeland. Het eten bij de Darjeerling Express is hartverwarmend en wij aten nog nooit zo lekker en verrassend Indiaas. Wil je meer weten over het bijzondere verhaal van Asma, kijk dan de Netflix Documentaire, Chefs Table (S06E03) of luister de podcast Food Chain. Asma Khan is ook een van de voedselveranderaars op het podium van de Floriade Dialogues Summit in maart 2020.

Recensie van Kevin
In een mooi opgetogen trappenhuis vol met aantrekkelijke restaurants zou je kunnen denken dat je je midden in een tourist trap bevindt. De Darjeeling Express van Asma is dat absoluut niet, het eten zat tjokvol smaak, de spicy gerechten waren ook echt spicy en bovenal laat Asma je de rijkheid van de keukenproeven. Ik was super verrast door de diverse smaakcombinaties van alle gerechten, elk gerecht was totaal anders en toch goed samen. Ik heb Sebastiaan nog nooit zo zien genieten in een restaurant, en de beste man kan het weten na meer dan één jaar in India te hebben vertoefd. Hoogtepunten: Khatte Baingan Aubergine (aubergine gekookt in tamarinde, kokos en pinda’s), Kala Channa (kikkererwten gekookt in gember en chili’s (hot), Channa Chaat (kikkererwtensalade met chilli’s, tamarinde, rode ui en koriander). Al met al, ga er eten!

 

ROVI
Ottolenghi’s nieuwste restaurant

In Soho vind je ook het nieuwste restaurant van superster Ottolenghi. Met gerechten waar de bijzonder smaakcombintaies centraal staan. Hiske was al eerder erg enthousiast en gaf de nieuwste telg een 9-.

Recensie van Kevin
Koning van het midden oosten, Ottolenghi. Zijn nieuwste restaurant staat in het teken van open vuur. In de keuken zie je prominent zijn grill staan waaronder de hele avond een heerlijk vuur brand, ik zei het al, open vuur. Goed, de setting is een tikkie sjiek, maar door de tafels compact te houden en door een paar mooie grote tafels, zitten de gasten lekker compact, dat doet de sfeer goed. Om te beginnen moet ik toegeven dat de cocktails behoorlijk on-point waren, klassiekers met een kleine Ottolenghi twist. We bestelden ongeveer alle voorgerechten van de kaart, vooral omdat we niet goed konden kiezen. Vooral de celeriac shawarma was heerlijk, maar ik moet ook gelijk erbij zeggen dat het qua prijs-kwaliteit verhouding een beetje ver uit elkaar ligt. Zo ook bij het hoogtepunt van de avond, een perfect, maar dan ook echt perfect gegrilde heilbot van de grill. Ik herhaal PERFECT! Je mag het best een kunstwerkje noemen, maar wederom een ietwat prijzig kunstwerkje. Bij elkaar waren de smaken van alle gerechten uiteenlopend, de bereiding op vuur werd niet saai en de goed gestylde locatie zorgen voor een fijne avond.

 

Union Market
Eten uit alle windstreken

Ethiopisch, Indiaas, Nigeriaans, Italiaans, Marokkaans, Libanees, Kroatisch, Nepalees. You name it! Deze foodhal staat vol met kraampjes met de lekkerste gerechten uit alle windstreken. Bestel en neem plaats aan een van de picknicktafels terwijl je de dagjesmensen gadeslaat. Absolute aanrader!

Recensie van Kevin
In een verlaten kantoorpand op Brick Lane strijken op zondag rond de 60 food kraampjes neer. Ze zijn een weerspiegeling van de cultuur in Londen, veel Afrikaanse, Aziatische en Caribische smaken. Eerlijk, het is niet allemaal van de beste kwaliteit, alles staat voor je klaar in warmhoudpannen, maar als je je in een sneltreinvaart door alle verschillende culturen heen wilt proeven, dan is dit zeker de plek om naartoe te gaan. Daar is deze markt ideaal voor.