Campagnevoeren in coronatijd
08-2020
Bij Food Cabinet werken we graag met opdrachtgevers aan nieuwe concepten en creatieve campagnes om mensen te inspireren gezonde, duurzame en eerlijke voedselkeuzes te maken. De afgelopen periode zetten we vol energie onze creativiteit in om slimme campagnes met creatieve PR-acties te maken die in de 1,5 meter samenleving passen. In dit artikel lichten we drie corona-proof campagnes uit waarbij we inspelen op de veranderende omstandigheden.
Van fysiek evenement naar corona-proof concept
Campagne: Vrijheidsmaaltijdsoep
Om ondanks de net ingevoerde coronamaatregelen toch op een mooie manier samen stil te staan bij Bevrijdingsdag 2020 ontwikkelde Food Cabinet samen met het Rijks® en het Amsterdams 4 en 5 mei comité een alternatief concept voor alle 111 Vrijheidsmaaltijden die in Amsterdam op de planning stonden: de Vrijheidsmaaltijdsoep. De actie haalde o.a het RTL Nieuws. De bijbehorende livecast trok 30.000 kijkers en het recept voor de Vrijheidsmaaltijdsoep werd nog eens door ruim 16.000 mensen opgezocht. Ook werd het concept overgenomen in Rotterdam.
Bevrijdingsdag was niet het enige evenement dat in het water viel door de coronamaatregelen. Ook de jaarlijkse Keti Koti viering in het Oosterpark werd afgelast. Samen met Kip Republic kwamen we tot een nieuw concept waarbij verschillende chefs op 9 locaties gratis heri heri voor iedereen serveerden. Zo konden we op 1 juli toch samen stilstaan bij de afschaffing van de slavernij.
3 campagnes binnen de 1,5 meter samenleving: Support Your Locals, Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit & Vrijheidsmaaltijdsoep
Met een open source campagne een beweging starten
Campagne: Support Your Locals
Door de horecastop zaten veel voedselondernemers met de handen in het haar. Daarom riepen wij samen met Taskforce Korte Keten heel Nederland op om zoveel mogelijk bij lokale producenten te kopen en om korte ketens te starten. We hebben het opgezet als open source campagne waardoor iedereen gebruik kan maken van de materialen die wij ontwikkelden en elke ondernemer zich aan kan sluiten bij de beweging. Zo zijn er binnen één maand tijd ruim 50 nieuwe initiatieven in heel Nederland gestart, ruim 300 initiatieven werden aangemeld op de website én deze werd door 45.000 mensen bezocht.
Uit een onderzoek van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat we meer tv zijn gaan kijken tijdens corona. Wij kozen dan ook voor een tv commercial om Support Your Locals onder de aandacht te brengen. Met de tv commercial bereikten we 2,3 miljoen mensen, en met de outdoor campagne nog eens 5 miljoen mensen. Veel van de lokale initiatieven zagen hun omzet in de afgelopen maanden verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Op 9 april was Support Your Locals zelfs het meest bekende en meest gesteunde food initiatief in de crisistijd. Ruim 21% van de Nederlanders kent het!
Influencers inzetten om vaker te kiezen voor groenten en fruit
Campagne: Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit.
We kijken niet alleen meer TV, we spenderen ook meer tijd online. Het belang van een sterke online communicatiestrategie is daarom de afgelopen maanden duidelijker dan ooit geworden. Want hoe val je op in de toenemende stroom van berichten, nu iedereen zijn focus verlegt naar online? Hoe zorg je ervoor dat jij op de relevante momenten zichtbaar bent? En: hoe help je de doelgroep met (nieuwe) behoeftes in de huidige omstandigheden?
Voor GroentenFruit Huis en NAGF ontwikkelden we – naast tv – een online campagne om mensen te inspireren gezond en gevarieerd te eten, helemaal in deze tijd.
Door de handen ineen te slaan met foodbloggers Francesca Kookt, Gezonde Dutchies, Simone’s Kitchen en Brenda Kookt kwam de boodschap direct bij de beoogde doelgroep. De bloggers creëerden gemakkelijke, lekkere én gezonde recepten volgens de Schijf van Vijf die ze plaatsten via hun eigen kanalen. Door de recepten te bundelen tot vier weekmenu’s helpen we consumenten -juist nu- te kiezen voor groenten en fruit. Lees hier hoe de hele campagne voor het GroentenFruit Huis is opgebouwd.
“Vanuit huis hebben we samen in een paar dagen tijd een prachtige campagne opgezet. We zochten naar een partnerschap om snel te kunnen schakelen en te reageren op de actualiteit. Dat hebben we in Food Cabinet gevonden en wij zijn enorm trots op en blij met het resultaat.” (Anne Marie Borgdorff, Projectleider NAGF)
Wat kan Food Cabinet voor jou betekenen?
Benieuwd wat wij voor jouw campagne kunnen doen om deze 1,5 meter proof te maken? Wij denken graag mee over nieuwe, creatieve en nieuwswaardige vormen om samen te komen. Bekijk onze diensten pagina om te zien hoe wij te werk gaan of neem contact op met Kevin Corcoran voor meer informatie.