Online campagnevoeren - tips, tricks en learnings

01-2021

Dat 2020 het jaar van aanpassen was is duidelijk. Voor velen was het een roerige tijd, maar ook één van nieuwe kansen. Het was een jaar waarin elk bedrijf zichzelf moest herontdekken in de nieuwe, voornamelijk digitale, wereld. Zo ook bij Food Cabinet. Voor ons als campagnebureau met veel fysieke activaties, evenementen en campagnes was het zeker even schakelen. Hoe maak je dezelfde indruk en impact met online campagnes als met een fysieke PR-stunt? Hoe vorm je een offline evenement om naar een online variant? Hoe breng je mensen samen in de digitale wereld? Deze vragen hebben wij de afgelopen maanden onderzocht ter voorbereiding en uitvoering van onze online evenementen. Vele ervaringen rijker kunnen we concluderen dat je ook digitaal mensen kunt samenbrengen, dat online evenementen impact hebben en dat je soms zelfs veel meer mensen kunt bereiken dan bij een offline activatie. We delen graag onze bevindingen met je!

1. Maak jouw evenement zichtbaar in de digitale jungle met een sterke visuele stijl

Misschien heb je uit eigen ervaring meegemaakt dat het in het digitale landschap lastig is om iemands aandacht te krijgen, laat staan vast te houden. Over en weer vechten allerlei partijen om de aandacht van de kijker. Je hebt deze keer geen fysieke ruimte waarin je de bezoeker kunt meenemen in jouw experience. Het belang van een sterke en herkenbare visuele identiteit is hierdoor nog duidelijker geworden. Je wil de bezoeker namelijk online zoveel mogelijk meenemen in de ervaring die ze anders offline ook hadden gehad. Door vooraf gebruik te maken van sterke visuele middelen creëer je herkenbaarheid, en verleid je de bezoeker om mee te doen. Trek die identiteit helemaal door in de studio, met oog voor detail. Kijk bijvoorbeeld eens op de projectpagina’s van het Oogstfeest of World Food Day om te zien hoe wij dit doen.

2. Maak gebruik van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft

Een online programma pak je anders aan dan offline. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo is het natuurlijk jammer dat je niet fysiek met elkaar in dezelfde ruimte kunt zijn, waardoor gesprekken in de ‘wandelgangen’ niet automatisch tot stand komen. Ook blijft de aandacht online een stuk korter hangen. Daarentegen biedt de online wereld ook veel kansen: zo is het mogelijk om sprekers van over de hele wereld in te bellen (soms zelfs voor maar een paar minuten), waardoor je veel keuze hebt voor een aansprekend en divers programma. Combineer mediagenieke en bekende gezichten met inhoudelijk sprekers. Bekijk als voorbeeld het programma van de World Food Day Show, met sprekers van Amsterdam tot Kenia. En onze tip voor een online event: Houd het kort, bondig en energiek! Het is online moeilijker om de aandacht erbij te houden. Geef mensen dus soms ook een korte pauze om even koffie te pakken of naar het toilet te gaan. Daarna zijn ze er weer even helemaal bij! En het mooie aan een online evenement is; er zit geen maximum aan het aantal bezoekers. De mogelijkheden zijn eindeloos.

3. Houd (mail)contact en zorg voor terugkijken on demand

Voor een online event ligt de drempel voor potentiële deelnemers om zich aan te melden een stuk lager, nu ze vanuit huis kunnen streamen. Maar let op: de no show (aanmeldingen die niet op komen dagen) is ook hoger. Het is geen prioriteit in de agenda en wanneer jouw live moment toch niet uitkomt, is de kijker snel afgehaakt. Zorg dus dat je de deelnemers via de mail en social media kanalen goed op de hoogte houdt van jouw programma. Ook is een reminder vlak voor het event een must. Heeft de kijker het toch gemist? Niet getreurd! Zorg altijd dat de livestream ook achteraf beschikbaar is om terug te kijken. Zo heb je niet alleen jouw live moment, maar houd je rekening met de kijker die gewend is om dingen te kijken wanneer het uitkomt. Bonustip: als je jouw event ook in korte snippets knipt is dit ook nog leuke deelbare content voor jouw website of social media kanalen. Zie jouw programma als een grote content hub die je in verschillende delen kunt vertonen. Een goed voorbeeld van hoe wij dit hebben gedaan is de Vrijheidsmaaltijd 2020.

Zorg ervoor dat je branding on point is, dat je verschillende set-ups hebt én dat je de mensen thuis iets te doen geeft.

4. Zet voor de werving een digitaal netwerk van partners, influencers en ambassadeurs in

Werven voor een online evenement is makkelijker dan voor een offline evenement, met één klik op de knop staat iemand op ‘aanwezig’. Maar het is des te belangrijker om de werving online goed zichtbaar te maken. Voor veel evenementen en campagnes zijn eigen (social) mediakanalen de basis. Wanneer je deze goed beheert en van hieruit duidelijk communiceert, kunnen mensen de belangrijkste informatie over jouw campagne of evenement snel en gemakkelijk vinden. Om meer mensen te bereiken kun je natuurlijk advertentiebudget op jouw eigen social mediakanalen inzetten, maar het inzetten van een passend netwerk is ook belangrijk om een groot bereik te genereren. Zet bijvoorbeeld bekende ambassadeurs in als gezicht van de campagne (zoals wij deden met Vanja van der Leeden en Hanna Verboom bij World Food Day), werk samen met influencers om de boodschap te verspreiden (dit deden wij voor de Kombucha workshop van Bio lekker voor je) en zorg dat (mediapartners)partners en initiatiefnemers de campagne kunnen uitdragen via een makkelijk te delen toolbox (zoals bij de Vrijheidsmaaltijd). Tot slot: elke online aanmelding is pure promotie voor jouw event. Één klik op ‘attending’ zorgt ervoor dat jouw evenement direct zichtbaar wordt in de tijdlijn van anderen. Door jouw netwerk en de juiste middelen in te zetten ziet jouw doelgroep de boodschap op meerdere plekken voorbij komen én maak je gebruik van de autoriteit en invloed van jouw netwerk om meer mensen te werven.

 

5. Kwaliteit is key

Online events kun je op vele manieren neerzetten, vanuit huis via Zoom of vanuit een TV-studio. Maar of je nou een groot of klein budget hebt, ga altijd voor de hoogst mogelijke kwaliteit. Dat zit ‘m in de juiste basistechniek en het opzetten van verschillende set-ups om het programma dynamisch te maken, maar let ook op de details van de aankleding. Dat een programma inhoudelijk sterk is, betekent niet dat je de vorm kunt vergeten. Zorg altijd voor een goede aankleding die bij het thema past (wij zijn fan van groenten!) en laat de sterke visuele stijl, genoemd in punt 1, ook in het decor terugkomen. Heb je zelf weinig ervaring met techniek? Zorg dan dat je goed voorbereid bent en van tevoren test, of vraag een professionele partij om dit te ondervangen. Tot slot, neem een goede, ervaren presentator (Helen bijvoorbeeld) in de arm, die het programma samenbrengt en leidt, en laat een onvergetelijke indruk achter op jouw publiek.

6. Voeg een offline element toe

Wat kun je nou doen om een online event ‘echter’ te maken? En ook om de kijker meer te betrekken? Hier hebben wij iets op bedacht: voeg een offline element toe en geef de kijker iets te doen. Bij een online workshop spreekt dit misschien voor zich, mensen schrijven zich juist in om thuis mee te doen. Dat hier erg veel animo voor is merkten wij aan het grote enthousiasme voor de bio kombucha workshop. Bij deze workshop vroegen we mensen om alvast boodschappen te doen, zodat ze ter plekke mee konden doen. Maar ook bij events waar een offline element minder vanzelfsprekend is, kan het een welkome toevoeging zijn. Zo werd de Vrijheidsmaaltijd van 2020 een liveshow met vrijheidsmaaltijdsoep. Mensen konden een blik soep bestellen om thuis op te warmen, of het recept downloaden, boodschappen doen en thuis meekoken. Zowel voor de uitgebreide als makkelijke koker een goede offline optie. Tijdens het Oogstfeest zorgden we voor interactie via Zoom door mensen een groen item omhoog te laten houden wanneer zij een vraag hadden en tijdens World Food Day konden mensen thuis aan de slag met de Rendang van Knolselderij. Kortom, mensen vinden het leuk en fijn als er aan de digitale bijeenkomst toch een soort live-handeling vastzit.

Hopelijk ben je door deze tips geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met een online evenement of campagne. Maar wij helpen je natuurlijk ook graag! Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen of gewoon even sparren over jouw idee? Neem dan contact op met Sebastiaan.